شیشه سکوریت چگونه ساخته می شود

مطمئنا، بارها از خود پرسیده‌اید که شیشه سکوریت چگونه ساخته می شود و طی چه فرایندی این شیشه‌ها مقاوم می‌شوند؟ در این مطلب قصد داریم تا اطلاعات جامعی در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم. شیشه‌های امنیتی (Security) که در ایران به شیشه سکوریت معروف هستند، جایگزین شیشه‌های معمولی، که در برابر ضربه کاملا شکننده هستند، شده و در برابر ضربه مقاوم هستند. این شیشه‌ها مقاومت بالایی در برابر انواع ضربه و حتی برخی گلوله‌ها دارند. البته، این نوع از شیشه کاملا با نمونه‌های ضد گلوله فرق داشته و تنها برخی از آن‌ها توانایی مقاومت در برابر اصابت گلوله را دارند.

روش ساخت شیشه سکوریت چگونه است؟

در ساخت شیشه‌های سکوریت از روش حرارت‌دهی استفاده می‌شود؛ به گونه‌ای که ابتدا شیشه‌ها به ابعاد مورد نظر برش داده شده و سپس برای سکوریت شدن راهی کوره حرارتی می‌شوند. دلیل برش دادن شیشه‌ها قبل از فرایند سکوریت این است که پس از حرارت‌دهی، شیشه‌ها به قدری سخت و مقاوم می‌شوند که هر گونه برش و سوراخ‌کاری را غیر ممکن ساخته و ممکن است شیشه سکوریت شکسته شود. پس از برش دادن شیشه، لبه‌های آن‌ها را توسط سنگ دایموند صیقل داده و درون کوره‌های 700 درجه‌ای حرارت می‌دهند. پس از این‌که شیشه‌ها تا آستانه ذوب شدن رفتند، آن‌ها را از کوره خارج کرده و بلافاصله سرد می‌کنند. در این فرایند سطوح خارجی شیشه نسبت به سطوح داخلی آن زودتر سرد می‌شوند که این امر موجب افزایش مقاومت شیشه می‌شود. برای اطلاع از قیمت شیشه کارشناسان فروشگاه اینترنتی سازوکار همواره جوابگوی شما عزیزان خواهد بود. 

شیشه سکوریت چگونه ساخته می شود

میزان مقاومت شیشه‌های سکوریت چقدر است؟

اکنون که پاسخ سوال خود را در خصوص این‌که شیشه سکوریت چگونه ساخته می شود، گرفتید بهتر است با میزان مقاومت آن نیز آشنا شوید. شیشه‌های سکوریت تنها از لحاظ مکانیکی مقاوم می‌شوند و سایر خصوصیات فنی آن‌ها نظیر درصد عبور نور، نقطه ذوب، ترکیبات شیمیایی، ضریب انبسط و غیره بدون تغییر باقی می‌مانند. منظور از مقاومت مکانیکی همان ضدضربه بودن است. شیشه‌های سکوریت نسبت به نمونه‌های معمولی 4 الی 5 برابر در برابر ضربه مقاوم‌ترند به همین دلیل قیمت شیشه های سکوریت از شیشه های معمولی بیشتر می باشد. البته، این بدان معنا نیست که آن‌ها هرگز نمی‌شکنند. آن‌ها تا جایی که بتوانند در برابر ضربه و تغییرات آب و هوایی مقاومت کرده و در صورت شکستن تبدیل به تکه‌های ریز می‌شوند که این امر خسارت جانی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

شیشه سکوریت چگونه ساخته می شود

انواع شیشه‌های سکوریت

برای درک این سوال که چگونه شیشه سکوریت ساخته می شود باید انواع آن را نیز بشناسید. شیشه‌های سکوریت به طور کلی دارای دو نوع هستند که در ادامه به تشریح آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • شیشه‌های حرارت‌دیده

نحوه ساخت این شیشه‌ها را در پاراگراف‌های قبلی توضیح دادیم. اما، بهتر است با ویژگی‌های این نوع شیشه آشنا شوید. از اصلی‌ترین مزایای این شیشه باید به امنیت فوق‌العاده آن‌ها هنگام شکستن اشاره کرد؛ به گونه‌ای که هنگام شکستن تکه‌تکه شده و هیچ آسیبی به افراد نمی‌زند. از این شیشه‌ها در مناطق زلزله‌خیز، فروشگاه‌ها و خودروها استفاده می‌شود. البته نباید از عیب بزرگ آن‌ها که در برخی مواقع به راحتی می‌شکند گذشت.

شیشه سکوریت چگونه ساخته می شود

  • شیشه‌های لمینتی

برای آگاهی بهتر از این موضوع که شیشه سکوریت چگونه ساخته می شود باید با مدل‌های لمینتی نیز آشنا شد. شیشه‌های لمینتی توسط یک لایه پلاستیک بادوام به نام‌های PVB و پولی‌وینیل که در بین دو قاب شیشه‌ای قرار می‌گیرد، ساخته می‌شوند. این ترکیبات با شیشه‌ها چفت شده و مقاومت آن را در برابر ضربه و شکستگی به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهند. یکی از جنبه‌های مهم این شیشه‌ها این است که امکان اضافه کردن لایه‌های بیشتر و PVB وجود دارد؛ به گونه‌ای که می‌توان ضخامت آن را به 5 سانتی‌متر رساند و آن را نزدیک به استاندارد شیشه‌های ضدگلوله کرد.

شیشه سکوریت چگونه ساخته می شود

مراحل ساخت شیشه سکوریت

شیشه سکوریت با اعمال فرآیند حرارتی روی شیشه های معمولی ساخته می شود. برای ساخت شیشه سکوریت ابتدا تولید کنندگان شیشه را به ابعاد و فرم دلخواه در می آورند و سپس برش می زنند، چراکه با سکوریت کردن شیشه انجام هر کاری چون بریدن، سوراخ کردن و... دشوار است یا حتی غیر ممکن است تا شیشه نشکند و آسیب نبیند. پس از برش شیشه معمولی در هر چهار طرف شیشه سنگ دیاموند زده می شود. در این مرحله شیشه را در کوره های مخصوص گرم می کنند. پس از این مرحله شیشه را از کوره خارج می کنند و سپس مرحله خنک کردن شروع می شود. در این مرحله شیشه تحت فرآیند کنترل شده ای سرد می شود. سرد کردن سریع شیشه باعث می شود در سطح شیشه تنش فشاری و در قسمت مرکزی شیشه تنش کششی ایجاد شود. در واقع بخش خارجی شیشه از بخش داخلی آن سریع تر سرد می شود، ولی بخش درونی شیشه هنوز گرم است. در دماهای پایین تر که بخش های مرکزی شروع به سرد شدن می کنند، بخش های سطحی که از انقباض لایه های مرکزی جلوگیری می کنند و در نهایت در بخش های مرکزی تنش کششی و تنش فشاری ایجاد می شود و شیشه سکوریت ایجاد می شود. این شیشه های تولید شده نسبت به شیشه های معمولی مقاومت بالاتری دارند. دقت کنید که هنگامی که مقاومت و ایمنی دارای اهمیت باشد، انتخاب شیشه سکوریت نسبت به شیشه معمولی اولویت دارد. امروزه نیاز و سلیقه افراد مختلف تغییر یافته است. جذابیت فوق العاده شیشه سکوریت هنگام استفاده در نمای بیرونی و داخلی ساختمان حس رویایی را به انسان تلقی می کند. قطعا شما با دیدن شیشه احساس بهتری دارید تا این که دیوار های سیمانی فضای اطراف شما را پوشش دهند. شیشه سکوریت با کنترل نور و فضای بصری که ایجاد می کند می تواند هر سلیقه ای را به خود جذب کند، به همین دلیل طرفداران زیادی دارد. با توجه به مراحل ساخت و کاربرد فراوان شیشه سکوریت که در این مطلب ذکر کردیم، استفاده از آن به صرفه است. شیشه سکوریت باکیفیت را می توانید از آریاسازوکار بخرید. آریاسازوکار بهترین و مرغوب ترین شیشه سکوریت ساخته شده را به مشتریان ارائه می دهد تا خیال آن ها از بابت کیفیت و دوام شیشه راحت باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق شماره های درج شده در سایت با کارشناسان آن در ارتباط باشید.

مراحل ساخت شیشه سکوریت

موارد استفاده از شیشه‌های سکوریت

به طور کلی، این شیشه‌ها را در ویترین فروشگاه‌ها، شیشه خودروها، درب‌های متحرک، مناطق زلزله‌خیز، ساختمان‌های تجاری و اداری، بانک‌ها و ... به کار می‌برند. از آنجایی که مقاومت این شیشه‌ها در برابر باد و طوفان بالاست، می‌توان آن‌ها را در مناطق بادخیز نیز استفاده کرد.
در این مطلب از وب‌سایت سازوکار شما را با این موضوع که شیشه سکوریت چگونه ساخته می شود، آشنا کردیم. شیشه‌های سکوریت که به معنای شیشه‌های امنیتی هستند، مقاومت بالایی در برابر ضربه و آسیب دارند. البته، در بسیاری از مواقع اگر میزان ضربه سنگین و بیش از آستانه تحمل شیشه باشد، شیشه‌ها می‌شکنند و به تکه‌های ریز تبدیل خواهند شد.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید