علت شکستن خود به خود شیشه

گاهی با وجود ضخامت کافی و استحکام بالا برخی از شیشه ها به صورت خود به خودی می شکنند اما این شکستن بی دلیل نمی باشد و دلایل زیادی برای این امر وجود دارد، خودکشی شیشه به زمانی گفته می شود که یک شیشه بدون هیچ دلیلی خود به خود می کشند که اگر در هنگام خرید و نصب به آن ها دقت کنید می توانید از این عمل جلوگیری نمایید.

دلایل شکستن خود به خود شیشه

خرابی های کوچکی که طی پروسه نصب به صورت خراش یا خوردگی در شیشه ایجاد می شوند یکی از دلایل شکستن خود به خودی شیشه می باشد، همچنین نصب کردن شیشه در قاب یا مکانی که ضریب حرارتی یکسانی با شیشه ندارد و در اثر گرما یا فشار هوا طول شیشه با طول قاب به صورت یکسان کش نمی آید و سبب شکستن خود به خودی شیشه می شود. عواملی دیگری چون ناخالصی در مواد تشکیل دهنده شیشه مانند ترکیبات سولفید نیکل، نداشتن ضخامت کافی در برابر فشار باد نیز از عوامل موثر در شکست خود به خودی شیشه هستند.یکی از راه ها برای جلوگیری از این امر قالب گیری در فرایند تولید و عملیات حرارتی طی ساختن شیشه می باشد.

دلایل شکستن خود به خود شیشه

عدم رعایت استاندارد، علت شکستن خود به خود شیشه

  • لبه شیشه: لبه های شیشه از آسیب پذیرترین قسمت های آن می باشد که در صورت وارد شدن ضربه به لبه، شیشه شکسته یا ترک برمی دارد و سپس تمام شیشه می شکند. اما برخی اوقات نصب نادرست نیز سبب وارد شدن آسیب به شیشه می شود به عنوان مثال می توان درب شیشه ای حمام را نام برد که در صورت استفاده نکردن از بست، هنگام باز و بسته کردن، درب با دیوار برخورد پیدا می کند و به آن صدمه وارد می شود به همین جهت در ریل آن ها سپر پلاستیکی قرار می دهند تا از این عمل جلوگیری کنند.
  • تنش های درونی: این تنش ها شامل تغییر شرایط دمایی و استفاده نا به جا از این شیشه ها می باشد، برای مثال می توانیم به شیشه حمام اشاره کنیم که در صورت تغییرات ناگهانی و شدید ممکن است شیشه به صورت خود به خود بشکند.
  • برش ناصحیح روی شیشه: در هنگام هرگونه برش یا سوراخ کردن شیشه باید دقت کرد که این عمل با دقت لازم انجام شود به خصوص برای ایجاد سوراخ که نباید هیچگونه انحرافی اتفاق بیوفتد، همچنین سوراخ ها باید دارای سطحی صاف باشند زیرا در غیر این صورت فشار وارد شده بر شیشه ها ایجاد آسیب می کند.
  • سولفید نیکل: شیشه نیز همانند دیگر محصولات از ترکیب چند ماده می باشد که ممکن است دارای ناخالصی باشد،یکی از معروف ترین ناخالصی های موجود در شیشه، سولفید نیکل است. این ناخالصی حتی اگر مقدار خیلی کمی باشد به مرور زمان بزرگ می شود و سبب تنش داخلی و در آخر باعث شکستن شیشه می شود. در حین تولید شیشه ممکن است ناخالصی به مایع مذاب وارد شود که اکثر این ناخالصی ها مشکلی را به وجود نمی آورند و فقط ممکن است ذرات ریز و کثیفی در داخل شیشه به چشم بخورد که در اکثر مواقع این ناخالصی ها شناسایی می شوند.
    با رعایت دقیق تمام نکاتی که در بالا به آن ها اشاره شد می توانید از شکستن خود به خودی شیشه ها جلوگیری کنید از این جهت توصیه می شود در انتخاب مکان، نوع و کاربرد شیشه بیشتر دقت کنید.

شکستن شیشه نشانه چیست

شکستن شیشه نشانه چیست

بحث شکستن خود به خود شیشه یا منفجر شدن شیشه، علت حوادث بسیاری بوده است. شیشه سکوریت شده برای بالکن ها، نورگیرها، مبلمان، درها، شیشه اجاق گاز، شیشه جلو اتومبیل و ... استفاده می شود. خرد شدن و شکستگی خود به خود شیشه سکوریت معمولا به دلیل اشکال در اتصال در قاب، بریدگی لبه ها در حین نصب، عیوب داخلی شیشه مانند وجود مواد غیر استاندارد در هنگام تولید شیشه، تنش های حرارتی و ضخامت نامناسب برای مقاومت در برابر باد ایجاد می شود. مزیت شیشه های سکوریت نسبت به بقیه انواع شیشه در هنگام شکستن این است که به قطعات کوچک زیادی تبدیل می شود و خطر ناشی از لبه های تیز و تکه های پرنده کاهش میابد.
در مورد ظروف آشپرخانه ساخته شده با شیشه مقاوم در برابر حرارت یا سکوریت، منفجر شدن شیشه عمدتا به دلیل تنش حرارتی ناشی ناشی از تغییرات دما در طول استفاده است.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید