تعویض شیشه پنجره معمولی

در نگاه اول ممکن است تعویض شیشه ای که شکسته باشد آسان به نظر بیاید اما کوچک ترین اشتباه و کم توجهی سبب بروز آسیب های جبران ناپذیری می شود، بریدگی که توسط شیشه صورت می گیرد بسیار دردناک تر از بریدگی با چاقوی تیز است. 

دلیل تعویض شیشیه پنجره معمولی

زمانی که نام تعویض شیشه ساختمانی را می شنوید تنها چیزی که به ذهن خطور می کند شکستن شیشه است زیرا شیشه از ماده ای شکننده ساخته شده و با سهل انگاری یا هر اتفاق طبیعی امکان شکستن آن وجود دارد، شیشه های شکسته شده و خرد شده می توانند بسیار خطرناک باشند.

دلیل تعویض شیشیه پنجره معمولی

کندن شیشه از پنجره

عملیات جدا کردن شیشه از پنجره ممکن است کمی سخت باشد و آن هم به این دلیل است که باید سالم جداسازی انجام شود تا به شیشه و فریم آن آسیبی وارد نشود. از آنجایی که شیشه جزء حساس ترین تجهیزات است، در صورت سهل انگاری و با یک ضربه ناگهانی احتمال شکست آن وجود دارد. در این صورت نه تنها شما باید برای مجدد شیشه هزینه های مختلفی بپردازید، بلکه این احتمال نیز وجود دارد که با شکست شیشه به خودتان نیز آسیب بزنید. بهتر است برای چنین کاری از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. اگر می خواهید در این زمینه تخصص پیدا کنید ابتدا باید به جنس فریم پنجره خود دقت کنید. برخی فریم ها از جنس آهن یا آلومینیوم است، اما قاب های چوبی نیز وجود دارند. علاوه بر فریم به نوع شیشه هم دقت کنید که اگر دو جداره بود، دقت خود را بالاتر ببرید. دقت کنید که پیچ ها را به آرامی از گوشه های قاب جدا کنید. حال که قاب و شیشه را از محل خود جدا کردید، می توانید با قرار دادن یک جسم چوبی بین چکش و قاب، ضربه هایی را به قاب وارد کنید. اگر مستقیم ضربه بزنید، ممکن است شیشه بشکند. پس از تمام این کارها لازم است که درزگیر هایی که بین شیشه و قاب است را جدا کنید. اگر درزگیر شما شکل اصلی خود را از دست داد باید از درزگیر جدید استفاده کنید. در این صورت شما می توانید شیشه را از پنجره جدا کنید.

کندن شیشه از پنجره

مراحل تعویض شیشه پنجره

هنگامی که می خواهید یک شیشه را به هر دلیلی تعویض کنید باید به نکات زیر توجه کنید. اگر شیشه شما شکسته شده و هنوز هم خرده شیشه روی پنجره باقی مانده با استفاده از دستکش استاندارد شروع به کار کنید و هرگز بدون دستکش اقدام به تعویض شیشه نکنید سپس مراحل زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید:

  • اول از هر چیزی باید فریم پنجره خود را بشناسید و بدانید از جنس آهن، آلومینیوم، چوبی، پی وی سی و .... است.
  • اگر تکه شیشه ای روی پنجره وجود دارد از بالا به پایین تکه ها را از قاب پنجره جدا کنید، توجه کنید که حتما از بالا به پایین این کار انجام شود زیرا اگر از پایین شروع کنید ممکن است شیشه های بالا ریزش کنند و این امر بسیار خطرناک است، اگر قطعه های شیشه شکسته بسیار کوچک هستند به گونه ای که طول و عرض کمتر از یک متر دارند، شما می توانید با چسب شیشه ای و نواری این قطعات را به هم متصل کنید با این کار پس از جدا کردن شیشه فرو نمی ریزد.
  • پس از جدا کردن تمام شیشه های موجود در قاب و قرار دادن آن ها در مکانی مناسب، می توانید اقدام به باز کردن قاب پنجره کنید که این کار به جنس پنجره بستگی دارد، اگر پنجره آلومینیومی باشد با باز کردن پیچ های زوار راست و چپ و بالا می توانید آن را باز کنید، دقت کنید پیچ زوار پایین فقط باید کمی آزاد باشد یعنی در جای خود باقی بماند و کامل باز نشود، پس از باز کردن زوارها را به همان حالت در جایی قرار می دهید تا در هنگام نصب دوباره دچار بهم ریختگی و مشکل نشوید زیرا زوار نباید جابه جا یا سرو ته شود، یا اگر پنجره آهنی بود با باز کردن تمام پیچ ها فریم را کامل جدا می کنید، برای جدا کردن فریم پنجره چوبی با استفاده از وسیله ای به نام میخکش همانند پنجره آلومینیومی عمل کنید اما اگر پنجره پی وی سی یا یو پی وی سی بود می دانید که پیچی در کار نیست و با استفاده از یک کاردک مناسب عمل جدا کردن فریم را می توانید انجام دهید.
  • وقتی فریم پنجره را با موفقیت جدا کردید محل نصب شیشه و فریم را کاملا تمیز کنید.
  • شیشه را که از قبل اندازه گرفتید و آماده نصب است را در محل خود قرار دهید و فریم را به جایگاه خود برگردانید و محکم کنید، دقت کنید که تا قبل از محکم نکردن پیچ ها یا فریم شیشه را رها نکنید.
نظرات خود را با ما در میان بگذارید