اندازه استاندارد پنجره اتاق خواب

پنجره های خانه در طیف وسیعی از اشکال، سبک‌ ها و متریال ارائه می‌ شوند. به ‌طور کلی اتاق‌ های خانه دارای پنجره‌ هایی با اندازه ‌های مختلف هستند زیرا نور و تهویه لازم برای همه اتاق ها، یکسان نیست. به عنوان مثال، برای حفظ سطح حریم خصوصی، پنجره های کوچک‌تری در حمام تعبیه می شود. هنگام انتخاب اندازه مناسب پنجره برای یک اتاق خواب، عوامل زیادی باید در نظر گرفته شود؛ دو مورد از مهمترین فاکتورها یکی متریال مورد استفاده و دیگری سبک پنجره است که به بهترین وجه، زیبایی شناسی خانه شما را فراهم کند. در ادامه ما به شما کمک می‌کنیم تا بدانید که چگونه اندازه استاندارد پنجره اتاق خواب خود را تعیین کنید.

نحوه اندازه گیری استاندارد پنجره اتاق خواب

در حالی که فرمول مشخصی برای تعیین اندازه پنجره مناسب برای یک اتاق وجود ندارد، مواردی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. در این مقاله، ما در مورد برخی از این عوامل و چگونگی تعیین اندازه مناسب پنجره صحبت خواهیم کرد. اولین نکته این است که اندازه پنجره مورد نظر برای اتاق به این بستگی دارد که می خواهید خانه از داخل و همچنین بیرون آن چگونه به نظر برسد. علاوه بر این، چند کد ساختمانی وجود دارد که باید آنها را دنبال کنید. با این حال، به‌ طور کلی شما می توانید بر اساس مقتضیات و شرایط خود و نه بر اساس قوانین یا برنامه ای خاص، اندازه پنجره را انتخاب کنید. چند نکته وجود دارد که باید حتماً در نظر داشته باشید:

  • ارتفاع لبه پایینی (آستانه) پنجره: طبق آیین نامه مقررات ملی ساختمان آستانه های موجود در پنجره های بازشونده اتاق(OKB) نباید کمتر از 90 سانتی متر از کف باشد و لازم است در هر اتاق خواب حداقل یک پنجره بازشونده وجود داشته باشد. اگر برای اهداف طراحی خود یک آستانه بسیار پایین تر انتخاب می کنید، علاوه بر پنجره بازشونده، می توانید نصب پنجره های غیرقابل باز شدن، مانند پنجره های کف تا سقف را هم در نظر بگیرید.
  • ارتفاع لبه بالایی پنجره: هیچ قاعده سختی در مورد اینکه ارتفاع پنجره شما چقدر باید باشد وجود ندارد و بیشتر اوقات به انتخاب طراحی شما بستگی دارد اما اگر فضای زیادی بین سقف و لبه بالایی پنجره وجود داشته باشد، این امر باعث می شود نور طبیعی کمتری درون فضای شما وارد شود که طراحی ایده آلی برای نصب پنجره با بازدهی مناسب انرژی نیست. از سوی دیگر، ایجاد فاصله بسیار کم، فضای کمی برای میله های پرده و سایر الحاقات پنجره، که ممکن است شما به آن نیاز داشته باشید، فراهم می کند.
  • نسبت پنجره به ارتفاع: بالا آمدن اندازه پنجره در ارتباط با ارتفاع آن معمولاً به انتخاب طرح شما بستگی دارد و بعضی اوقات با سبک معماری مشخص می شود. به عنوان مثال، پنجره های پیوسته در معماری سنتی همخوانی چندانی ندارد، اما در معماری مدرن کاملاً خوب جواب می دهد. همچنین طرح مشبک یک عنصر مشترک پنجره های سنتی هستند. اگر پنجره های گسترده ای دارید، پنجره های مشبکی را به کار گیرید که ارتفاع آنها بیشتر از عرض آن است. در نظر بگیرید که شما باید طول و عرض پنجره های خود را با توجه به نسبت آن ها به سایر عناصر داخل و همچنین خارج از خانه خود انتخاب کنید.

با استفاده از این نکات، اکنون یک ایده کلی در مورد نحوه تعیین اندازه استاندارد پنجره اتاق خواب دارید. پس از انتخاب اندازه پنجره ها، سعی کنید با حفظ اندازه در تمام پنجره ها، یک ظاهر منسجم ایجاد کنید. اندازه و سبک متناقض پنجره به جذابیت منزل شما کمک نمی کند.

standard size bedroom

ابعاد استاندارد پنجره اتاق خواب

همان طور که گفته شد اندازه استاندارد پنجره های اتاق خواب می تواند متفاوت باشد. طی 20 سال گذشته، پنجره های بزرگتر که اجازه می دهند نور طبیعی خورشید، بیشتر در اتاق خواب قرار بگیرد از محبوبیت بیشتری برخوردار است. در ادامه ابعادی که معمولاً از آن‌ها به عنوان اندازه استاندارد پنجره اتاق خواب یاد میشود آورده شده است:

  • 24 اینچ در 36 اینچ (61 سانتیمتر در 91/44 سانتیمتر)
  • 24 اینچ در 46 اینچ (61 سانتیمتر در 116/84 سانتیمتر)
  • 28 اینچ در 54 اینچ (71/12 سانتیمتر در 137/16 سانتیمتر)
  • 28 اینچ در 66 اینچ (71/12 سانتیمتر در 167/64 سانتیمتر)
  • 28 اینچ در 70 اینچ (71/12 سانتیمتر با 177/8 سانتیمتر)
  • 34 اینچ در 46 اینچ (86/36 سانتیمتر در 116/84 سانتیمتر)
  • 34 اینچ در 62 اینچ (86/36 سانتیمتر در 157/48 سانتیمتر)

 به منظور کسب اطلاعات تکمیلی در این زمینه با مشاوران و کارشناسان سازوکار مشورت کنید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید