دلایل شکستن شیشه سکوریت

شیشه های سکوریت در دسته شیشه های مقاوم در برابر ضربه قرار دارد و در هنگام اصابت ضربات، به نسبت شیشه معمولی، مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند با این حال این شیشه ها نیز میزان تحمل خاصی در برابر ضربه دارند و با وارد کردن ضربه با شدت بالاتر این شیشه ها نیز خواهند شکست. شیشه های سکوریت در میان عامه مردم به شیشه های نشکن معروف شده اند اما این تصوری اشتباه است که فکر کنیم این شیشه ها به هیچ عنوان نخواهند شکست چون شکنندگی از خواص بارز شیشه ها بوده و به دلیل ساختار این ماده، امکان ترک خوردن در اثر برخورد ضربه در آن ها وجود دارد. با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد تغییر در ساختار شیشه ها و همچنین نحوه ساخت آن، محصولاتی تولید شدند که در توانسته اند نقاط ضعف شیشه خام را تا حد زیادی کاهش داده و مقاومت این محصول را در برابر فشارهای وارد شده بر آن، افزایش دهد و از ترک خوردن و شکستن آن تا حدی پیشگیری کند، این شیشه ها به دلیل ویژگی هایی که بیان شد در بین مردم به شیشه های نشکن معروف شدند. در ادامه این مقاله به اثبات اشتباه بودن باور عمومی نشکن بودن شیشه های سکوریت خواهیم پرداخت و عواملی که باعث شکستن این شیشه ها می شود را بررسی می کنیم. برای خرید و استعلام لیست قیمت شیشه های سکوریت می توانید به فروشگاه اینترنتی ساز و کار مراجعه نمایید و شیشه سکوریت را با قیمتی مناسب از ساز و کار تهیه نمایید.

شیشه میرال چگونه می شکند

دلیل شکستن شیشه سکوریت

قبل از پرداختن به دلایل شکستن شیشه سکوریت، به توضیحی مختصر درباره فرایند تولید آن می پردازیم و سپس عواملی که باعث شکستن این نوع شیشه می شود را بررسی می کنیم. پس از طی شدن فرایند تولید شیشه خام، آن را به داخل کوره هایی با حرارت بسیار بالا وارد می کنند، زمانی که شیشه در داخل کوره به نقطه ذوب رسید با کاهش ناگهانی دما و اعمال شوک حرارتی به آن، مقاومت مکانیکی شیشه تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا خواهد کرد. این مقاومت مکانیکی بالا، باعث افزایش تحمل فشار در برابر ضربات در شیشه خواهد شد. به دلیل استفاده از این فناوری در تولید شیشه های سکوریت، تحمل بالایی در برابر اصابت ضربات دارند و به راحتی نمی شکنند. در ادامه توضیحاتی که در مورد استقامت بالای شیشه های سکوریت بیان شد، یادآور می شویم که شکنندگی از صفات بارز شیشه هاست، پس هر شیشه با توجه به تکنولوژی استفاده شده در ساخت آن تا حد مشخصی در برابر ضربات سنگین مقاومت خواهد کرد و اگر قدرت و شدت ضربه و فشار از حد تحمل شیشه بالاتر رود، در نهایت شیشه خواهد شکست. از دیگر عواملی که باعث شکستن این شیشه ها می شود اصابت ضربه با شدت بالا به گوشه های آن خواهد بود در این صورت شیشه ترک خواهد خورد و این ترک خوردگی در سطح شیشه پخش می شود. شیشه سکوریت در زمان شکستن به تکه های بسیار ریز و غیر برنده تبدیل می شود و یکباره سقوط خواهد کرد این ویژگی باعث می شود وارد شدن آسیب های احتمالی به افراد به حداقل ممکن برسد.

دلیل شکستن شیشه سکوریت

خودکشی شیشه چیست

یک باور ذهنی در عموم مردم رواج دارد که شیشه سکوریت نمی شکند ولی در حقیقت این تصوری اشتباه است و با همان دلایلی که شیشه های معمولی می شکنند این شیشه ها نیز خواهند شکست. تنها فرق این شیشه ها با شیشه های خام در میزان فشاری است که بر شیشه وارد می شود و باعث شکستن آن خواهد شد و این مقدار در شیشه های خام بسیار کمتر از شیشه های سکوریت می باشد. اما گاهی اتفاق می افتد که شیشه های سکوریت بصورت خود به خود و بدون وارد شده هیچ گونه ضربه ای به آن ها خرد شده و می شکند. در اصطلاح به این رویداد، خودکشی شیشه گفته می شود اما این ظاهر ماجراست و شکستن شیشه بدون هیچ دلیلی از نظر علمی پذیرفته نیست. از دلایلی که باعث بروز خودکشی شیشه می شود، می توان به مواردی مثل: گرم و سرد شدن شیشه، استفاده ار مواد اولیه نامرغوب و وجود ناخالصی در آن ها، ایجاد شکستگی های کوچک در زمان نصب شیشه، قاب بندی اشتباه شیشه و .... اشاره نمود. با توجه به وجود این احتمال بهتر است در مکان هایی که عبور و مرور بالایی در آن وجود دارد از شیشه لمینیت استفاده نمود تا در صورت وقوع خودکشی شیشه، میزان تلفات و خسارات احتمالی تا حد قابل قبولی کاهش پیدا کند. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شیشه های سکوریت با کارشناسان ساز و کار در ارتباط باشید.

خودکشی شیشه چیست

چگونگی شکستن شیشه

یکی از فاکتورهایی که معمولا افراد در هنگام خرید شیشه به آن توجه ویژه ای دارند، مقاومت بالا در برابر ضربه و یا به اصطلاح نشکن بودن آن است. به همین دلیل در زمان خرید اکثرا به دنبال محصولات از برندهای معتبری هستیم که این ویژگی را تضمین کنند ولی در واقعیت گاهی پیش خواهد آمد که نشکستن شیشه، دردسرهایی برای ما ایجاد می کند و باعث می شود ضررهای جبران ناپذیری را تجربه کنیم به عنوان مثال عدم شکستن شیشه خودرو در هنگام بروز حوادثی مثل آتش سوزی و مواردی از این قبیل. با این توضیحات، دانستن نحوه شکستن شیشه های سکوریت و لمینت که مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند نیز می تواند در برخی مواقع حتی باعث نجات جان افراد شود. در مورد مثال بالا باید گفت که شیشه های خودرو از نوع لمینیت هستند که از نظر مقاومت حتی از شیشه های سکوریت نیز محمکتر می باشد، یکی از راه های شکستن شیشه های خودرو در چنین شرایطی استفاده از پایه های فلزی پشت سری صندلی ها می باشد که برای شکستن شیشه ها، باید با استفاده از این پایه ها به لبه های شیشه فشار و ضربه وارد کنیم. راه دیگر شکستن شیشه ها، گرم و سرد کردن شیشه با تفاوت دمای بالا می باشد که البته این روش نسبت به روش قبلی احتمال موفقیت کمتری دارد.

چگونگی شکستن شیشه

خودکشی شیشه سکوریت

گاهی اوقات پیش می آید که بدون دلیل واضحی شیشه سکوریت یا هر نوع شیشه دیگری شکسته می شود. در این گونه موارد قطعا دلیلی برای شکسته شدن شیشه وجود دارد، اما ما نمی توانیم آن را پیش بینی کنیم. البته دلایلی برای شکسته شدن آن وجود دارد که در ادامه آن ها را ذکر می کنیم. به این گونه شکستن شیشه سکوریت، خودکشی شیشه سکوریت می گویند. مواردی که در خودکشی شیشه سکوریت دخیل هستند به این صورت هستند:

  • ممکن است در زمان نصب و اجرای شیشه سکوریت آسیب کوچک و ریزی به آن وارد شده باشد و برای مثال یک خراش کوچک نیز می تواند به شیشه آسیب غیر قابل جبرانی وارد کند.
  • ضریب حرارتی شیشه و فریمی که در آن قرار می گیرد باید یکسان باشد و در صورتی که یکسان نباشد ممکن است در گرما یا سرما به اندازه مساوی طول آن ها کم یا زیاد نشود و در این صورت شیشه سکوریت شکسته می شود.
  • در برخی از شیشه ها امکان دارد ناخالصی وجود داشته باشد و این ناخالصی ها شامل سولفید نیکل می شود و همین امر می تواند به شیشه آسیب بزند.
  • تغییر دمای بیش از حد و آسیب دیدن شیشه در اثر گرما و سرمای زیاد.
  • آسیب دیدن شیشه سکوریت در برابر فشار بسیار زیاد باد.

احتمال خودکشی شیشه سکوریت بسیار پایین است، اما با رعایت مواردی که گفتیم می توانید به راحتی امکان آن را در آینده دور نیز از بین ببرید. قالب گیری صحیح و استاندارد شیشه سکوریت از میزان ضخامت آن نیز موثرتر است و هنگام نصب و اجرای آن به این نکته بسیار دقت کنید. اگر خرید شیشه سکوریت و نصب آن را به گروه با تجربه آریا سازوکار بسپارید، می توانید خیال خود را بابت خودکشی شیشه سکوریت راحت کنید.

علت شکستن شیشه سکوریت

شیشه معمولی با اعمال ضربه و فشار به آن براحتی می شکند و به قطعات با اندازه های مختلفی بدل می شوند که هر کدام از این قطعات، یک شی برنده و تیز می باشد که می تواند خطرات فراوانی ایجاد کند و اگر در هنگام جمع آوری این قطعات احتیاط نشود، باعث بروز خسارت و تلفات خواهد شد. در مقابل شیشه های سکوریت دارای تحمل بالاتری در برابر فشار و ضربه هستند و تنها از سمت گوشه ها آسیب پذیری بالایی در برابر ضربات مختلف را دارند. از ویژگی های این شیشه تبدیل شدن به قطعات ریز و صیقلی و غیر برنده در هنگام شکستن می باشد که تلفات جانی افراد در محل را تا حد بالایی کاهش می دهد و همچنین این شیشه ها در صورت شکستن در جای خود سقوط کرده و به اطراف پرتاب نمی شوند که پس از شکستن با پایین ترین میزان احتمال آسیب دیدیگی می توان اقدام به جمع آوری تکه های آن نمود. همچنین در صورت شکستن شیشه سکوریت کل شیشه خرد شده و به یکباره فرو می ریزد. ساز و کار با ارائه انواع شیشه های سکوریت با کیفیت در ضخامت ها و ابعاد مختلف در خدمت شما عزیزان می باشد.

علت شکستن شیشه سکوریت

شکستن بی صدای شیشه

شیشه ماده ای از جنس مایع گرانرو است که مولکول های آن با اعمال حرارت و سپس کاهش دمای یکباره تبدیل به جامد شده و شکل نهایی به خود می گیرد. مایعات گرانرو با قرار گرفتن در دمای محیط پس از مدت زمان مشخصی، تبدیل به مایعی روان خواهند شد اما در مورد شیشه این حالت صدق نمی کند زیرا شیشه از سایر مایعات گرانرو سخت تر می باشد و پیوندهای مولکولی مابین عناصر آن سست تر است. به همین علت با وارد کردن ضربه به شیشه قبل از جابجایی پیوند مولکول های شیشه، از یک نقطه از هم گسسته می شوند و این گسستگی باعث پدیدار شدن ترک بر روی شیشه خواهد شد. با آزاد شدن انرژی پتانسیل مابین مولکول ها و به شکل انرژی مکانیکی و تبدیل آن به صوت در هنگام شکستن شیشه، صدای خرد شدن آن قبل از شکستن کامل به گوش می رسد. با بررسی این روند، ادعای شکستن بی صدای شیشه، ناممکن خواهد بود.

مقاومت شیشه سکوریت

مقاومت شیشه سکوریت

شیشه سکوریت 5 تا 10 برابر قوی تر از شیشه معمولی است. شیشه سکوریت بسیار بادوام است و به راحتی می تواند تغییرات دما را تحمل کند. از ویژگی های اصلی آن استحکام و مقاومت در برابر حرارت است که برای پنجره های اتومبیل، پارتیشن های دوش شیشه ای، پنجره بالکن ها، ویترین صرافی ها و طلافروشی ها، بانک ها و مکان های امنیتی و... مورد نیاز است. شکستن شیشه های سکوریت بسیار سخت تر از شیشه های معمولی است. با این حال، چیزی که بسیاری از مردم نمی دانند این است که هنوز هم می توانند خرد شوند. اگر این اتفاق بیفتد، متوجه خواهید شد که شیشه سکوریت به قطعات کوچک‌تر تبدیل می شود که در مقایسه با شیشه‌های معمولی بی‌خطر و ایمن‌تر هستند. مقاومت شیشه سکوریت این شیشه را به محبوب ترین شیشه تبدیل کرده است و افراد ترجیح می دهند از این شیشه استفاده کنند تا هیچ گاه توسط هیچ خطری تهدید نشوند.

مقاومت شیشه سکوریت

مقاومت شیشه سکوریت این مزیت ها را به وجود آورده اند:

  • افزایش ایمنی و امنیت: در برابر آسیب نسبت به شیشه معمولی مقاوم‌تر است، بنابراین می‌تواند به حفظ امنیت شما و خانواده‌تان در صورت تصادف یا سرقت کمک کند.
  • افزایش مقاومت حرارتی: شیشه سکوریت نسبت به شیشه شفاف فلوت در آزمایش مقاومت حرارتی قوی تر است.
  • زیبایی شناسی: از شیشه سکوریت می توان برای ایجاد طرح های شیشه ای زیبا و ظریف استفاده کرد که ظاهر خانه یا محل کار شما را زیباتر می کند.
نظرات خود را با ما در میان بگذارید

نظر شما چیه؟  
شیشه سکوریت داخل حمام ما هم یکباره وسط شب خودبخود شکست و خرد شد و ریز شده، خیلی ترسیدیم
سلام روز بخیر شیشه حمام مستر خونه ما خودبخود شکست و ریز ریز شد. ما اصلا از این حمام استفاده نمی کنیم که حتی احتمال ضربه خوردن بهش وجود داشته باشه. دلیل این اتفاق چی می تونه باشه؟
به نقل از بهاره اسفندیاری:
سلام روز بخیر شیشه حمام مستر خونه ما خودبخود شکست و ریز ریز شد. ما اصلا از این حمام استفاده نمی کنیم که حتی احتمال ضربه خوردن بهش وجود داشته باشه. دلیل این اتفاق چی می تونه باشه؟

سلام و عرض ادب
سرکار خانم اسفدیاری برای شیشه های استفاده شده در حمام مستر از شیشه سکوریت استفاده می شود که به دلایلی مختلف امکان شکستن این شیشه ها وجود دارد و عبارتند از: خودکشی شیشه، استفاده از متریال نامرغوب در ساخت شیشه، اعمال فشار و یا ضربه شدید به شیشه.

سوالات متداول مقاومت شیشه سکوریت

مقاومت شیشه سکوریت چگونه است؟

شیشه سکوریت 5 تا 10 برابر قوی تر از شیشه معمولی است. شیشه سکوریت بسیار بادوام است و به راحتی می تواند تغییرات دما را تحمل کند. از ویژگی های اصلی آن استحکام و مقاومت در برابر حرارت است که برای پنجره های اتومبیل، پارتیشن های دوش شیشه ای، پنجره بالکن ها، ویترین صرافی ها و طلافروشی ها، بانک ها و مکان های امنیتی و... مورد نیاز است.

مقاومت شیشه سکوریت به اندازه ای است که از شکستن آن جلوگیری کند؟

خیر، شکستن شیشه های سکوریت بسیار سخت تر از شیشه های معمولی است. با این حال، چیزی که بسیاری از مردم نمی دانند این است که هنوز هم می توانند خرد شوند. اما اگر هم این اتفاق بیفتد، متوجه خواهید شد که شیشه سکوریت به قطعات کوچک‌تر تبدیل می شود که در مقایسه با شیشه‌های معمولی بی‌خطر و ایمن‌تر هستند.