فرق شیشه دو جداره با تک جداره

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی انسان ها سعی می کنند که امکانات رفاهی بیشتری برای خود فراهم آورند و از این امکانات نهایت استفاده را داشته باشند. در شهر های صنعتی و بزرگ امروزه کسب و کار ها به صورت شبانه روزی در آمده اند و مشکلاتی در روند زندگی انسان ها به وجود آورده اند. آلودگی های صوتی، آلودگی های آب و هوا و ... از مواردی هستند که سبب ایجاد مزاحمت برای زندگی انسان ها می شوند. یکی از تجهیزاتی که در زمینه رفع آلودگی های صوتی به کار گرفته شده است، پنجره هایی با شیشه دو جداره هستند که استفاده از آن ها بسیار رواج یافته است و تا حدودی این آلودگی ها را کاهش داده اند. انواع پنجره هایی با شیشه دو جداره تقریبا جایگزین پنجره هایی با شیشه تک جداره شده اند و در شهر های بزرگ و صنعتی بسیار کاربردی هستند. شیشه دو جداره در مقایسه با شیشه های تک جداره از نظر عایق صدا، عایق تبادل انرژی و ... بسیار کاربردی است. البته میزان عایق صدا بودن به نسبت ضخامت پارتیشن شیشه ای متفاوت است. برای آشنایی بیشتر در مورد تفاوت های بین عایق صدا، ساختار و همچنین قیمت این دو نوع شیشه می توانید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید و در مورد این تفاوت ها کمی بیشتر بخوانید.

تفاوت در عایق صدا

از موارد مهمی که شاید بتوان به عنوان مهمترین فواید انواع شیشه دو جداره به آن اشاره کرد، عایق صدا بودن این نوع از شیشه ها است که این مورد اهمیت بسیاری بالایی دارد. تقریبا در شیشه های تک جداره هیچ گونه عایق صدا وجود ندارد و نمی توان از آن ها در هر مکانی استفاده کرد. به عنوان نمونه اگر یک بیمارستان در مرکز یک شهر یا کنار یک اتوبان شهری پر تردد باشد نمی توان از شیشه های تک جداره استفاده کرد، زیرا بیماران از سر و صدای ایجاد شده توسط وسایل نقلیه عمومی و شخصی اذیت خواهند شد و حتی ممکن است این قضیه در روند بهبودی بیماران نیز تاثیرات سوئی به جای بگذارد. امروزه سعی می شود در اماکن و قسمت های مختلفی که عایق صدا بودن پنجره اهمیت بالایی دارد، از شیشه دو جداره استفاده شود و کمتر از شیشه تک جداره استفاده کنند. پس فراموش نکنید اگر شما فردی حساس به سر و صدا و در یک کلام حساس به آلودگی صوتی هستید، باید حتما از شیشه دو جداره برای پنجره های منازل یا محل کار خود استفاده کنید تا بتوانید از این آلودگی دنیای نوین مصون باشید.

تفاوت در قیمت

شیشه دو جداره از نظر قیمتی از شیشه های تک جداره گران تر است و این مسئله ای است که اگر شما با افراد فنی و کاربلد این تاسیسات صحبت کنید، آن موضوع را به شما یادآور خواهند شد که اگر می خواهید یک پنجره با شیشه دو جداره نصب کنید باید هزینه ی بیشتری را متحمل شوید. اما در نظر داشته باشید که شما با انجام این کار چه میزان در مصرف انرژی مانند گرما یا سرما صرفه جویی خواهید کرد و با استفاده از پنجره ای با شیشه دو جداره استفاده ی بهینه خواهید داشت. می توان گفت به نسبت هزینه ای که شما برای شیشه دو جداره صرف می کنید امکانات در اختیار شما قرار می گیرد که مهمترین آن ها، همانطور هم که اشاره شد عایق صدا و انرژی بودن شیشه های دو جداره نسبت به شیشه های تک جداره است. شیشه دو جداره در مقابل ضربه از مقاومت بالایی برخوردار است و با استفاده از آن تا حدودی از ورود دزد نیز به منازل یا مکان های مختلف جلوگیری به عمل می آید.

در خرید پنجره دوجداره نیز باید این نکته را در نظر بگیرید که قیمت شیشه دوجداره با گاز آرگون بالاتر از قیمت شیشه دوجداره بدون گاز است.

ساختار شیشه دو جداره

تفاوت در ساختار

علاوه بر تفاوت های میان شیشه دو جداره و تک جداره که در پاراگراف های قبلی در مورد آن ها صحبت شد، یکی از مواردی که می توان گفت تفاوت شیشه دو جداره با شیشه تک جداره را نشان داده است، تفاوت در ساختار آن ها است که می توان حتی از اسم آن ها متوجه این موضوع شد. پنجره دو جداره از دو لایه شیشه ساخته شده است که میان این دو لایه شیشه با گاز یا خلا پر شده است که این فاصله باعث عایق بودن آن می شود. در صورتی که پنجره تک جداره از یک لایه شیشه تشکیل شده است و خاصیت عایق بودن انرژی و صدا را ندارد. در شیشه دو جداره دو لایه شیشه، درز گیر، رطوبت گیر تعبیه شده است. گازی که ممکن است فاصله میان دو شیشه پنجره دو جداره را پر کند گاز آگون باشد. طریقه گاز زدن شیشه دوجداره از جمله فاکتورهای مهم در ساخت شیشه های دوجداره می باشد و شما می توانید به کمک روش های زیادی به تشخیص وجود گاز آرگون در شیشه دوجداره بپردازید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید