شیشه شیت چیست

شیشه یکی از پر مصرف ترین مواد در زمینه صنعت است. تولید شیشه به ویژه شیشه ساختمانی در دنیا بازار نامحدودی دارد.
از گذشته تا به امروز روش های گوناگونی برای ساخت شیشه ابداع شده اما هنوز هم روش ذوب در کوره و ساخت خمیر شیشه بیشترین استفاده را دارد. برای کسب اطلاعات درباره انواع پارتیشن شیشه ای و اطلاع از قیمت پارتیشن های شیشه ای مثل قیمت پارتیشن شیشه ای دوجداره می توانید با کارشناسان مجموعه سازوکار در ارتباط باشید. 

شیشه چیست؟

شیشه ماده مصنوعی غیرآلی و غیرفلزی است. برای ساخت این محصول از سه ماده پایه سیلیس، کربنات سدیم و آهک استفاده می شود. ترکیب این مواد به علاوه سایر افزودنی ها در کوره های مخصوص ذوب شیشه، ماده مذابی را به اشکال مختلف به وجود می آورد.
ویژگی اصلی این ماده شفاف، سخت و نورگذر بودن آن است.

انواع شیشه از لحاظ کیفیت

در تقسیم بندی بر اساس کیفیت دو نوع شیشه در این صنعت وجود دارد:

  • شیشه شیت
  • شیشه فلوت

شیشه شیت که از گروه شیشه های خام است، به دلیل سطح مواج و وجود حباب درون آن کیفیت بالایی ندارد. تصویر اجسام در درون این شیشه نامنظم و نامشخص است. درجه کیفیت شیت بر اساس ظاهر و با توجه به ریزموج ها، خطوط، خراش و همچنین وجود حباب درون آن مشخص می شود. 
در مقایسه، شیشه فلوت دارای کیفیت ظاهری بالاتری است. در سطح این شیشه موج یا حبابی وجود ندارد و در ساخت آن از عنصر قلع استفاده می شود. اگر در مراحل ساخت فلوت از ابزارآلات و تکنولوژی پیشرفته استفاده کنیم، قادر به تولید شیشه التراکلیر، کریستال ساختمانی، سوپرکلیر و اکستراکلیر خواهیم بود.

نحوه ساخت شیشه شیت

شیشه شیت به دو روش نورد و کشش از اوایل قرن بیستم تا به حال تولید می شود.

عملیات نورد:

این عملیات توسط یک غلتک انجام می شود. به این صورت که شیشه مذاب از کوره خارج می شود و از روی لبه ای نسوز و از بین غلتک ها عبور می کند.

عملیات کشش:

در این عملیات یک صفحه فلزی در حمامی از شیشه مذاب غوطه ور شده و به آرامی از آن خارج می شود. در همین زمان ماده مذاب از دو طرف بین خنک کننده قرار می گیرد تا نوک آن به حالت یک روبان نازک شکل بگیرد.

در عملیات ساخت شیشه، ماسه سنگ کوارتز، پودر ماسه سیلیس، فسیل پتاسیم، خاکستر سودا و شن در کوره های مخصوص ذوب شیشه با درجه حرارت بالا با یکدیگر ترکیب می شوند. ترکیب نهایی پس از خروج از داخل کوره ذوب با طول و عرضی متفاوت بر روی سطح ریل های متحرک قرار می گیرد و به شیشه های معمولی یا شیت تبدیل می شود.

کاربردهای شیشه شیت

از این محصول به عنوان نمای شیشه ای و سقف شیشه ای در ساختمان، ساخت لوازم آزمایشگاهی، قاب عکس، شیشه آنتیک، شیشه ساعت، میزهای شیشه ای، گلخانه ها و ظروف شیشه اوپال یا اوپالین استفاده می شود.

کاربردهای شیشه شیت

کلام آخر:

با توجه به گسترش فناوری های ساخت شیشه، شیت هنوز هم بسیار مورد استفاده است. شیشه شیت به دلیل قابلیت برش و خم کاری در بازار طرفداران بسیاری دارد. این شیشه بسته به خواست و سلیقه مشتری به میزان و در اندازه های دلخواه برش داده می شود.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید