تفاوت شیشه لمینت با شیشه سکوریت

شیشه سکوریت و شیشه لمینت از رایج ترین شیشه های ایمنی هستند که در ضخامت ها و رنگ های متنوعی تولید می شوند. هر دو این شیشه ها در پنجره های اتومبیل، درهای حمام، پنجره های سقفی و در بسیاری از کاربردهایی که شیشه های شکسته می‌توانند تهدیدی برای ایجاد آسیب شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. شیشه سکوریت، هنگامی که شکسته شود به قطعات کوچک تبدیل می شود اما شیشه لمینت، هنگامی که شکسته شود، مانند یک قاب در جای خود باقی می ماند، بنابراین از سقوط شیشه و احتمال مجروح شدن افراد جلوگیری می‌کند. در این مقاله به بررسی تفاوت های شیشه لمینت با شیشه سکوریت بیشتر می پردازیم. شما می توانید آخرین قیمت شیشه با توجه به نوع شیشه را در سایت ساز و کار مشاهده کنید. 

معرفی شیشه ی سکوریت

شیشه سکوریت یا شیشه "محکم شده" با اضافه کردن فشار تراکمی به سطح شیشه های آنیل معمولی تولید می شود تا یک شیشه محکم تر تولید شود و هنگام شکستن به قطعات کوچکتر خرد شود. این شیشه معمولاً از طریق ترکیبی از گرما و سرما، دقیقاً مانند استیل گرما دیده، تولید می شود که باعث می‌گردد سطح شیشه سریعتر از هسته آن سفت و سخت شود. سرد کردن نیز با جریان سریع فشار هوا انجام شده و از آنجا که سطوح بیرونی سریعتر از هسته خنک می شوند، هسته منقبض و لایه های بیرونی را به داخل می‌کشد و باعث ایجاد فشار تراکمی بر روی سطح شیشه می گردد که به استحکام شیشه می افزاید. هنگامی که شیشه می شکند، فشار درون هسته فوراً آزاد شده و شیشه را در قطعات کوچک خرد می کند. سرد و گرم کردن را می توان به صورت شیمیایی نیز انجام داد، هرچند این کار کمتر صورت می گیرد. گفته می شود شیشه سکوریت چهار تا پنج برابر مقاومت شیشه آنیل را دارا است. با کاربرد شیشه لمینت در سایت آریا سازوکار می توانید آشنا شوید.

مزایا: از مزیت های شیشه سکوریت می توان این موارد را ذکر کرد:

  • مقاومت بالا در برابر باد
  • انعطاف پذیری بالا؛ به گونه‌ای که بدون شکسته شدن تا حد زیادی خم می‌شود
  • هنگام شکسته شدن تبدیل به مکعب‌های گرد می‌شوند

کاربرد: شیشه‌های سکوریت نیز مانند شیشه‌های لمینت در بسیاری از موراد به کار می‌رود. از مهمترین موارد استفاده از شیشه‌های سکوریت می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • پنجره‌های بسیار بزرگ
  • آسمان خراش‌ها
  • شیشه‌های خودرو
  • صفحه نمایش مانیتورهای LCD
  • انواع لوازم خانگی

معرفی شیشه لمینت

شیشه های لمینت به طور معمول در اتوکلاو (نوعی ظرف مخصوص با فشار بالا) تولید می شوند، که در آن با ترکیبی از گرما و فشار، لایه های شیشه و وینیل را به هم فشرده می کند. در لمینت شدن، بسته به نیاز ممکن است از یک یا چند ورقه وینیل استفاده شود. قبل از اتوکلاو، پانل های لمینیت رول یا وکیوم می شوند تا هوای گرفتار شده بین ورقه های لمینت گرفته شود. شیشه لمینت می‌تواند از شیشه آنیل، شیشه سکوریت یا از ترکیب این دو ساخته شوند.

معرفی ساختار شیشه لمینت

ویژگی ها: از جمله ویژگی های شیشه لمینت می توان به این موارد اشاره کرد:

  • محافظت از خانه در برابر اشعه فرابنفش خورشید
  • رنگی و شفاف بودن لایه‌های پلاستیکی شیشه
  • بهترین عایق صدا
  • هنگام شکسته شدن به لایه‌های پلاستیکی چسبیده و هیچ خطری در بر ندارند. در واقع تمامی خودروهای ماشین از شیشه‌های لمینتی استفاده می‌کنند.
  • قیمت مناسب
  • مقاوم در برابر انواع ضربه

کاربردها: شیشه‌های لمینتی به خاطر قابلیت‌هایی که دارند در بسیاری از اماکن مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این اماکن عبارتند از:

  • سقف‌های شیشه‌ای
  • اسکای لایت
  • شیشه اتومبیل
  • نمای شیشه‌ای
  • نرده‌های شیشه‌ای

به یاد داشته باشید که هنگام خرید این نوع از شیشه‌ها باید از کارشناسان باتجربه استفاده کنید تا شما را به خوبی راهنمایی کنند.

تفاوت های شیشه سکوریت و لمینت

وجود برخی تفاوتها باعث ایجاد تمایز در کاربرد این شیشه ها شده که عبارتند از:

  • شیشه سکوریت استحکام و مقاومت در برابر شکستگی را ارائه می دهد اما شیشه لمینت انعطاف پذیری، مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش، امنیت بیشتر و عایق صوتی را فراهم می‌کند. 
  • برخلاف شیشه لمینت، شیشه سکوریت قابل تعمیر نیست. در موارد خسارت جزئی می توان شیشه لمینت را تعمیر کرد اما آسیب دیدن هر قسمت از شیشه سکوریت در نهایت منجر به خرد شدن شیشه خواهد شد، زیرا فشارهای متعادل در شیشه به ‌وسیله ضربه فشار بالا مختل می شود.
  • شیشه سکوریت قابل برش نیست. هنگامی که شیشه فرایند گرم و سرد شدن را پشت سر گذاشت، سوراخ کردن سطح آن باعث انفجار و ترکیدن شیشه خواهد شد. اگر از یک شیشه سکوریت برای یک پروژه استفاده می کنید قبل از گرم و سرد کردن آن مطمئن شوید اندازه‌گیری های آن به درستی تکمیل شده است. در مقابل، شیشه های لمینت معمولاً در هر زمان و بدون مشکل قابل برش و اندازه زدن هستند که می تواند مزیتی برای برخی پروژه ها باشد.
  • به طور معمول، محصولات شیشه ای لمینت با قیمت اندکی بالاتر از محصولات سکوریت با همان اندازه و ضخامت هستند.
  • اگرچه شیشه لمینت قوی تر از شیشه سکوریت است، اما شیشه های سکوریت اغلب در پنجره ها و درهای خانگی استفاده می شود. از لحاظ قیمت شیشه لمینت گرانتر است.
  • وضوح بصری برای هر دو شیشه لمینت و سکوریت بسیار عالی است و در هر دو محصول سال ها خدمات رضایت بخش را در درب یا پنجره شما ارائه می دهند.

تفاوت وزن شیشه سکوریت و لمینت

شیشه‌های لمینتی به دلیل این که از دو لایه شیشه تخت با جنس PVB ساخته می‌شوند، نسبت به شیشه‌های سکوریت کمی سنگین ترند. البته این شیشه با شیشه‌های ساده در ضخامت یکسان هم وزن می‌باشند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که مواد به کار برده شده در شیشه‌های سکوریت باعث سنگین شدن آن شده‌اند. اما، این گونه نیست و شیشه‌های سکوریت طی یک فرایند کاملا حرفه‌ای و استاندارد تولید می‌شوند.

تفاوت شیشه سکوریت و لمینت در میزان امنیت

شیشه‌های لمینت از نظر ایمنی نسبت به نمونه‌های سکوریت مطمئن ترند. شیشه‌های سکوریت با وجود مقاومت بالا در برابر ضربه در مواقعی فرو می‌ریزند؛ به گونه‌ای که تکه‌های آن به قطعات مکعبی و غیر برنده تبدیل می‌شوند. اما، شیشه‌های لمینت به دلیل مجهز بودن به یک لایه پلاستیکی مقاوم هنگام شکسته شدن به دیواره آن چسبیده شده و هرگز به اطراف پرت نمی‌شوند.

 

نظرات خود را با ما در میان بگذارید

نظر شما چیه؟  
تفاوت اصلی بین شیشه سکوریت و شیشه لمینت این است که شیشه سکوریت فقط یک تکه شیشه است در حالی که شیشه لمینت از دو یا چند ورقه ی شیشه و لایه ی پلاستیکی ساخته شده است.

سوالات متداول - تفاوت شیشه لمینت با شیشه سکوریت

چگونه می توان تشخیص داد که شیشه سکوریت است یا لمینت؟

بهترین راه برای تشخیص، مشاهده لبه شیشه است. شیشه لمینت دارای یک لایه ی میانی قابل مشاهده است.

شیشه لمینت و سکوریت در هنگام ضربه چه تفاوتی دارند؟

شیشه سکوریت به گونه ای طراحی شده که در هنگام ضربه به قطعات کوچکی تبدیل شود تا احتمال آسیب کمتر شود در صورتیکه شکستن شیشه لمینت بسیار سخت است و طوری ساخته شده که در هنگام ضربه خوردن خم شود.

آیا شیشه لمینت از سکوریت بهتر است؟

شیشه لمینت بسیار سودمنتر است و امنیت و ایمنی را افزایش می دهد. در هنگام ضربه به شیشه لمینت، لایه ی پلاستیکی میانی کل ساختار را کنار هم نگه می دارد و معنایش این است که هیچ سوراخی برای طعمه سارقان قرار گرفتن باقی نمی ماند و همچنین به این معناست که خرده های شیشه در محیط اطراف پراکنده نمی شوند.