فاصله بین شیشه های دوجداره

در این مقاله می خواهیم به فاصله ی بین شیشه های دوجداره بپردازیم پس تا پایان مطلب ما را همراهی کنید. امروزه به خاطر زیاد شدن آلودگی های زیستی و صوتی همچنین اهمیت صرفه جویی در منابع انرژی همانند گاز، شیشه دوجداره بیشترین کاربرد را به عنوان عایق صوتی و حرارتی دارند. شیشه های دوجداره در سال های اخیر به بهترین گزینه برای انواع ساختمان های نوساز تبدیل شده است. برای کسب اطلاعات در زمینه دوجداره کردن شیشه می توانید به صفحه ای با همین عنوان در بخش مقالات مراجعه کنید. مجموعه ساز و کار ارائه کننده انواع شیشه دوجداره رفلکس و ساده است. شما می توانید با اطمینان خاطر پروژه های خود را به این مجموعه بسپارید. 

 فاصله بین شیشه های دوجداره

بین شیشه دو جداره چیست؟

شیشه های دوجداره از دو یا چند لایه شیشه در ساخت آن ها استفاده می شود که هدف اصلی ایجاد یک فضای خالی مابین این شیشه هاست. فاصله ی بین این شیشه ها به وسیله یک جداکننده(spacer) ایجاد می شود. در این فضای خالی مابین شیشه ها گازی به نام آرگون با یک فشار ثابت با هوای بیرون تزریق می شود. درون این جداکننده ها ماده ای وجود دارد که به آن ها ماده رطوبت گیر می گویند. این ماده وظیفه جذب بخار و رطوبت ایجاد شده مابین فضای بین شیشه ها را بر عهده دارد. یکی از کارهای پر اهمیت متعادل سازی فشار هوای بیرون با گاز مابین شیشه هاست که می توان با نصب کردن شیر دوطرفه در اطراف شیشه دوجداره فشار هوا را متعادل کرد و از کجی و شکست شیشه جلوگیری کرد. به طور کلی وجود این فضا مابین دو شیشه به استحکام شیشه در پروژه های بزرگ و عایق صدا و حرارت بودن شیشه های دوجداره بسیار کمک می کند. در زیر با تصویر توضیحات بالا را تشریح کرده ایم تا دلیل فاصله بین شیشه ها برای شما قابل درک تر شود. 

بین شیشه دو جداره چیست؟

اهمیت فاصله بین شیشه های دو جداره

فاصله ی استاندارد بین شیشه های دوجداره معمولاً ۱.۴ سانتی متر است. می خواهیم در ادامه ی مطلب دلیل این فاصله را بررسی کنیم. تکنولوژی شیشه های دوجداره به نوعی است که اگر فاصله ی بین دو شیشه بیش از حد استاندارد خود باشد سبب می‌شود تا حرارت از آن عبور کند و اتلاف انرژی صورت پذیرد. همچنین کاهش این فاصله باعث انتشار گرما در بین قاب ها می شود. در واقع فاصله ی بین شیشه های دوجداره باید به نوعی باشد که از انتقال انرژی و اتلاف گرما جلوگیری کند به زبان ساده تر می توان گفت: عایق حرارت باشد. در کل اگر فاصله ی بین دوجداره از حد استاندارد افزایش یابد سبب افزایش انتقال حرارت به علاوه کاهش آن خاصیت عایق بودن را پایین می‌ آورد. شیشه دوجداره بدون گاز یکی از انواع شیشه دوجداره است که در بخش مقالات به بررسی این محصول پرداخته شده است.

اهمیت فاصله بین شیشه های دو جداره  

فاصله استاندارد در شیشه های دوجداره

فاصله ی استاندارد برای شیشه دوجداره باید به صورتی باشد که خاصیت عایق پذیری آن پایین نیاید، رعایت این نکته بسیار با اهمیت و اساسی است. فاصله بین شیشه های دوجداره به عوامل دیگر هم بستگی دارد مانند گاز بین دو شیشه و اختلاف دمای هوا درون و بیرون ساختمان. از گاز آرگون، زنون یا کریپتون معمولا برای تزریق بین شیشه ها استفاده می‌ شود زیرا چگالی بیشتری از هوا دارد که خاصیت عایق پذیری را بیشتر می کند بنابراین فاصله ی بین شیشه های دوجداره را می توانیم تا حدی کاهش دهیم. یکی دیگر از مواردی که برای کاهش اتلاف انرژی می توان انجام داد این است که شیشه های دوجداره را با یک لایه شفاف پوشش دهیم که باعث باز تابش نور آفتاب شده همچنین از هدر دادن انرژی و انتقال گرما جلوگیری می کند. بنابراین فاصله ی ۱.۴ سانتی متر بین شیشه های دوجداره در افزایش عایق بودن نقش به سزایی را ایفا می کند. برای اطلاع از قیمت روز شیشه دوجداره به ساز و کار مراجعه نمایید.
نکته: شایان ذکر است که در شیشه های دوجداره هوای محبوس بین دوجداره برای عایق بودن شیشه اهمیت بسیاری دارد و اگر می خواهید این دما را حس کنید باید دستانتان را با کمی فاصله از شیشه نگه دارید ولی اگر دستتان را روی آن بچسبانید، نمی توانید دمای واقعی را حس کنید زیرا دقیقا در شیشه نوعی هوای راکد وجود دارد که خود نوعی عایق است. برای تست و اثبات این کار می توانید یک روز سرد که اتاق گرم می باشد، انگشتان خود را در فاصله چند سانتی متری نگه دارید که متوجه هوای سردی می شوید این لایه هوای راکد که نوعی عایق محسوب می‌ شود تا فاصله ی ۴میلی متری از شیشه دوجداره وجود دارد. فاصله ی بین شیشه های دوجداره نقش بسیار مهم و اساسی در عایق بودن دارد پس بنابراین نهایت دقت را به خرج دهید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید