تفاوت شیشه کریستال و فلوت

شیشه ها نقش بسیار مهمی در زیبایی نمای ساختمان ایفا می کنند همین این مسئله باعث شده تا مقالات زیادی درباره آن ها نوشته شود. ما در این مطلب قصد داریم تا به بررسی تفاوت های عمده دو مدل از شیشه ها به نام های شیشه کریستال و شیشه فلوت بپردازیم. برای این که با تفاوت این دو آشنا شوید بهتر است ابتدا تعریفی درست از هر کدام به صورت جداگانه ارائه دهیم و در نهایت به بررسی تفاوت های آن ها بپردازیم.

شیشه کریستال چیست؟

شیشه کریستال که پیش تر با نام شیشه سرب دار شناخته می شد نوعی از شیشه های سیلیکاتی است که با اکسید سرب تولید می شود. دلیل نامگذاری این شیشه نیز به ظاهر درخشان آن باز می گردد که شبیه به کریستال های کوارتز است.
این شیشه ها از ترکیب اکسید سرب، Sio2، اکسید پتاسیم و اکسید سدیم تولید شده اند که در این بین اکسید سرب با داشتن ۲۴ درصد از وزن کل شیشه نقش مهمی در مقاوت و شفافیت آن دارد.
از مهمترین ویژگی‌های شیشه های کریستال می توان به درخشندگی بالای آن ها اشاره کرد. دلیل این درخشندگی نیز همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم وجود سرب در شیشه است. از دیگر ویژگی های شیشه کریستال سختی کم آن است که همین امر امکان تراشکاری در آن ها را بسیار ساده کرده است؛ به طوری که در میان سازندگان ظروف شیشه ای و کریستالی بسیار پرطرفدار است.
البته وجود سرب در این نوع شیشه ها برای محیط زیست بسیار مضر است. چراکه در ساخت آن باید شیشه ها را درون کوره قرار داد. در این مسیر مقدار قابل توجهی سرب تبخیر و وارد چرخه زیست بوم می شود.

معرفی شیشه تخت یا شیشه فلوت

شیشه فلوت در واقع همان شیشه معمولی است که دارای سطحی صاف و ضخامت دار است. این نوع شیشه بازمانده نسل شیشه های اولیه است و قدمتی چند ده ساله دارد. این شیشه ها در ضخامت های ۲ الی ۲۰ میلی متر تولید شده که البته تنها ضخامت های ۴ الی ۸ میلی‌متر آن در ساختمان ها کاربرد دارند.
شیشه های فلوت از ترکیب ماسه های دریایی، خاکستر سودا، پودر ماسه سنگ کوارتز و ... به وجود می آیند که همین مسئله دلیل بر صاف بودن سطح آن ها است.
این نوع شیشه ها اغلب بدون موج و خمیدگی هستند و در نتیجه در ساختمان سازی و به ویژه در پنجره ها کاربرد زیادی دارند. از ویژگی های شیشه فلوت می توان به سطح بدون حباب آن اشاره کرد.

معرفی شیشه تخت یا شیشه فلوت

تفاوت های شیشه کریستال و فلوت

  • شیشه های کریستال دارای مغزی سفید (یا آبی) و شفاف هستند در حالی که شیشه های فلوت که به شیشه ایرانی نیز معروفند مغزی سبز دارند.
  • شیشه های کریستال درخشندگی بسیار بیشتری نسبت به شیشه های فلوت دارند.
  • قیمت شیشه کریستال به مراتب از شیشه های فلوت گران تر است.
  • هنگام تابش نور خورشید به شیشه کریستال رنگ آن به آبی تغییر کرده اما شیشه های فلوت به رنگ سبز در می‌آیند.
  • از شیشه های کریستال در گالری ها و موزه ها و مکان های لوکس استفاده می شود اما شیشه های فلوت کاربردهای معمول تری دارند.

گروه صنعتی سازوکار با داشتن سابقه و تخصص بسیار در زمینه انواع شیشه ها مفتخر است تا بهترین محصولات را از برترین برندهای موجود به شما عزیزان عرضه نماید. شما هم می توانید برای اطلاع از به روزترین قیمت های انواع شیشه ساختمانی با ما در ارتباط باشید تا ضمن پرداخت کمترین هزینه، خریدی مطمئن و آسوده را تجربه کنید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید