اندازه سقف کاذب

سقف کاذب یک جزء ثانویه است که در داخل ساختمان و بر زیر سقف اصلی نصب می‌شود. این سقف ها در واقع جایگزین رابیتس و فرایند گچکاری شده اند. اختراع سقف کاذب در ژاپن و لندن و در نتیجه انتقال فناوری ساخت آن به سایر نقاط جهان باعث شد تا هزینه‌های ساخت تا حد زیادی کاهش یابند. سقف های کاذب علاوه بر زیبایی بخشیدن به فضای داخلی خانه، انواع تاسیسات مکانیکی و الکتریکی موجود در زیر سقف را نیز مخفی می کنند. این امر موجب شده است تا هنگام بروز خطا در سیستم های مکانیکی و الکتریکی موجود در زیر سقف خیلی راحت بتوان سقف‌های کاذب را جابجا کرد.

آشنایی با استانداردهای سقف های کاذب

سقف های کاذب به عنوان لایه های پوشاننده سقف دارای ویژگی های گوناگونی هستند که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می کنیم:

  • مقاومت بالا در برابر حریق
  • عایق صوتی مناسب
  • مخفی کردن تاسیسات زیر ساخت
  • امکان جابجایی
  • مقاومت بالا در برابر نفوذ و انتقال رطوبت
  • امکان نصب چراغ های توکار و مخفی
  • زیبایی منحصر به فرد 
  • دسترسی آسان به تاسیسات اجرا شده در زیر پانل ها

هنگام خرید سقف کاذب باید نکات مهمی را در نظر گرفت. برخی از این نکات عبارتند از ابعاد سقف کاذب، جنس، طریقه نصب و اجرا و غیره که در ادامه توضیحی در خصوص آنها ارائه می دهیم.

آشنایی با استانداردهای سقف های کاذب

ابعاد و ضخامت سقف کاذب

سقف‌های کاذب در ابعاد و طرح‌های مختلفی تولید می شوند که اندازه آنها بستگی به نوع سفارش مشتریان دارد. به طور استاندارد سقفهای کاذب مشبک در اندازه‌های ۶۰ در ۶۰ تولید می شوند. این در حالی است که در بسیاری از مواقع می توان ابعاد آنها را حتی تا بیش از ۱۰۰ سانتیمتر نیز افزایش داد. ضخامت طلق سقف های کاذب نیز بین ۳ الی ۶ میلی‌متر متغیر است. با توجه به شرایط محل نصب سقف های کاذب ضخامت آنها نیز توسط نصابان و کارشناسان مربوطه تعیین می شود.

حداقل فاصله سقف کاذب از سقف اصلی

به طور استاندارد فاصله سقف کاذب با سقف اصلی باید بین ۵۰ الی ۱۰۰ سانتیمتر باشد. تعیین کردن این فاصله نیز بر عهده نصاب با توجه به شرایط محل نصب می باشد. البته افزایش و کاهش فضای سقف محیط هیچ تاثیری در زیبایی محیط ندارد؛ چرا که افراد عادی هرگز متوجه این امر نمی‌شوند. در مواقعی ممکن است که تاسیسات مکانیکی و الکتریکی نهفته در زیر سقف ها باعث شود تا ارتفاع سقف کاذب تا سقف اصلی را بیش از ۱۰۰ سانتیمتر در نظر بگیریم. البته این امر تنها در ساختمان های تجاری، اداری و پارکینگ ها رخ می دهد.

جنس پانل های سقف کاذب

پانل های سقف کاذب دارای طرح ها و بافت های مختلفی هستند. اغلب کانال های سقف کاذب از الیاف و مواد معدنی با کیفیت تولید می‌شوند. البته سایر مواد صنعتی نظیر الیاف شیشه نیز در تولید این پانل ها نقش دارند. وجود الیاف معدنی در این پانل ها موجب کاهش انتقال صدا می شود. امری که این روزها می تواند چالش های مربوط به سر و صدا را در ساختمان های مسکونی تا حد زیادی از بین ببرد.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید