امروزه در ساخت درب و پنجره از متریال های مختلفی استفاده میشود که هر کدام از آنها ویژگی های مخصوص به خود را دارند. از بین تمام متریال ها, آلومینیوم و UPVC جزء پرکاربردترین متریال در ساخت پروفیل های درب و پنجره هستند. این متریال ها دارای معایب و مزایایی هستند که در زیر به بررسی آنها پرداخته شده و مقایسه ای بین آنها صورت گرفته است.

پنجره آلومینیومی

آلومینیوم رایج ترین متریال در ساخت پروفیل های درب و پنجره میباشد و از گذشته تا به امروز در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار گرفته است. آلومینیوم وزن سبکی دارد و در مقایسه با آهن برای تولید درب و پنجره مناسب تر میباشد. پنجره های آلومینیومی دارای تنوع فریم, رنگ, یراق آلات و بازشو میباشند که میتواند نیازهای صنعت ساختمان را برآورده سازد.


پنجره UPVC

UPVC مخفف عبارت (Unplasticized Polyvinyl Chloride) میباشد. اگر به پی وی سی که نوعی پلاستیک فشرده و سخت است هیچ نوع روان کننده ای اضافه نشود یو پی وی سی ایجاد میشود. پلی وینیل کلراید غیر پلاستیکی مقاومت بالاتری نسبت به پی وی سی داشته و در صنعت ساخت و ساز خصوصا ساخت قاب های درب و پنجره بسیار پرکاربرد است. پروفیل های یو پی وی سی در برابر مواد شیمیایی, نور خورشید, تغییرات جوی, رطوبت و... از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند. وزن این ماده بسیار سبک است و قابل بازیافت و استفاده مجدد میباشد.

مقایسه ی پنجره های UPVC و پنجره های آلومینیومی

مقاومت پنجره UPVC در برابر حرارت بسیار بالاست و آتش نمیگیرد اما پنجره های آلومینیومی اگر در معرض حرارت بالا و آتش قرار گیرند آسیب میبینند.
پنجره UPVC نوعی عایق حرارتی محسوب میشود و از انتقال انرژی جلوگیری میکند. یکی از ویژگی های این نوع پنجره استفاده از پروفیل های چند حفره ای در ساخت آنهاست. این حفره ها با نوعی عایق مخصوص پر میشود که این امر عایق بودن پنجره را تقویت میکند. در مقابل, آلومینیوم نوعی ماده رساناست که گرما و حرارت را از خود عبور میدهد. امروزه برای حل این مشکل در فریم های آلومینیومی, از ماده ای به نام ترمال بریک استفاده میشود. همانطور که از نامش پیداست, این ماده نوعی عایق حرارتی ست که از انتقال جریان هوا و گرما ممانعت می کند.
UPVC بسیار مقاوم و بادوام است و هیچ نوع ماده شیمیایی تولید نمیکند. اما در فرآیند تولید آلومینیوم مواد شیمیایی استفاده میشود که این مواد سرطان زا و خطرناک هستند. جایگزین نمودن UPVC در ساخت پنجره باعث کاهش آسیب های محیطی می شود.
پنجره UPVC مقاومت بسیار بالایی دارد و دچار خوردگی و پوسیدگی نمیشود. در مقابل پنجره آلومینیومی مقاومت پایینی در برابر آلودگی و تغییرات جوی دارد. این پنجره ها به مرور زمان دچار خوردگی شده و تغییر رنگ می دهد.
تغییرات دمایی و تفاوت دما در داخل و خارج از خانه باعث ایجاد میعان بر روی پروفیل های آلومینیومی میشود که به مرور زمان به آن آسیب میزند اما پروفیل های UPVC به دلیل اینکه عایق حرارتی هستند مانع از ایجاد میعان می شوند.

حال که با تفاوت های این دو مدل پنجره پر کاربرد آشنا شدید، می توانید پنجره upvc و آلومینیومی را به آریا سازوکار سفارش دهید. علاوه براین آریا سازوکارعرضه کننده بهترین درب های آلومینیومی چون درب آلومینیومی سرویس بهداشتی و درب آلومینیومی بالکن و... است. برای سفارش محصول موردنظر خود و کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های درج شده در سایت آریا سازوکار با کارشناسان متخصص آن تماس بگیرید.  

نظرات خود را با ما در میان بگذارید