تاثیر استفاده از گاز آرگون در شیشه های دو جداره

یکی از مهمترین بخش های یک خانه پنجره های آن است زیرا خانه از طریق آنها نفس می کشد و تهویه می شود. ضمن اینکه پنجره باید به گونه ای باشد که وقتی بسته است خانه را از محیط بیرون جدا کند. شیشه ها به مرور زمان پیشرفت فراوانی کردند و اکنون نسل جدید شیشه ها با عنوان شیشه دوجداره در اختیار مردم قرار داده شده است. شیشه های دوجداره نشکن هستند و همچنین به عدم اتلاف انرژی خانه کمک بسیاری می کنند. حالا تصور کنید که در بین دو جدار شیشه چیزی قرار بگیرد تا عملکرد شیشه دوجداره را چندین برابر بهتر کند. گاز آرگون همان ماده ‌ای است که در بین دو جدار شیشه قرار می گیرد و شیشه را کاربردی تر می کند. در این مقاله به تاثیر استفاده از گاز آرگون در شیشه دو جداره پرداخته شده است.

کاربرد گاز آرگون در شیشه دو جداره چگونه است

گاز آرگون یک گاز بی اثر است یعنی اینکه با هیچ گازی واکنش نشان نمی‌دهد و بی بو، بی رنگ، بی خطر و غیر قابل اشتعال است. فاصله بین دو جدار شیشه را با گاز آرگون پر می کنند تا شیشه دو جداره خواص بیشتر و عملکرد بهتری پیدا کند. تاثیر استفاده از آرگون در شیشه دوجداره به غلظت آرگون نیز بستگی دارد، برای اینکه گاز آرگون در شیشه دو جداره موثر باشد باید با غلظت مناسب داشته و صددرصد پر شود. گاز آرگون به مرور زمان در شیشه دوجداره کم می‌شود و اگر غلظت آن به ۷۵٪ برسد شیشه دوجداره دیگر آن عملکرد مورد نظر را نمی‌دهد و به یک شیشه دوجداره معمولی تبدیل می‌شود. اگر شیشه دوجداره با غلظت مناسب از گاز آرگون پر شود تا مدت زمان بیست سال کارایی خود را از دست نمی‌دهد.

مزایای استفاده از گاز آرگون در شیشه دو جداره

برای اینکه تاثیر استفاده از گاز آرگون در شیشه دو جداره را متوجه بشویم باید مزایای آن را بررسی کنیم: 

  • استفاده از گاز آرگون در شیشه دو جداره، شیشه را تبدیل به عایق حرارت و عایق صدا می کند. شیشه دوجداره ای که حاوی آرگون است به عنوان یک عایق حرارتی خوب در سرما و گرما عمل می کند. معمولا اگر دقت کرده باشید، اگر در یک روز سرد کنار یک پنجره معمولی بایستید و به شیشه دست بزنید شیشه سرد است و کنار پنجره نسبت به بقیه جاهای خانه نیز سردتر است. در تابستان نیز کنار پنجره معمولا گرم و دم کرده به نظر می رسد. شیشه دوجداره حاوی آرگون به عنوان یک عایق اجازه ورود یا خروج گرما و سرما را نمی دهد. 
  • امواج صوتی نیز با برخورد به مولکول های گاز آرگون تجزیه شده و به داخل یا خارج از خانه راه نمی یابند.

مزایت استفاده از گاز آرگون در شیشه دو جداره

اثبات وجود گاز آرگون در شیشه دو جداره

فهمیدن اینکه شیشه دوجداره با آرگون پر شده یا نه دشوار است ولی یک تست ساده وجود دارد که می توانید آن را امتحان کنید. اگر در زمستان هستید به شیشه رو به بیرون دست بزنید که باید سرد باشد، ولی شیشه رو به داخل باید با دمای داخل خانه یکی باشد. اگر چنین بود به احتمال قوی شیشه دوجداره شما حاوی آرگون است. اطمینان حاصل کنید که شیشه دوجداره خود را از جاهای معتبر خریداری می کنید زیرا غلظت مناسب آرگون نیز بسیار مهم است و فهم این قضیه در چند سال اول نصب شیشه دوجداره تقریبا غیر ممکن است. 

به این نکته نیز توجه کنید که شیشه دوجداره باید به همراه فریم مناسب آن نیز خریداری شود زیرا فریم نامناسب با شیشه دوجداره که حاوی آرگون است باعث تخلیه زودهنگام گاز آرگون می شود و کارایی شیشه را پایین می آورد.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید