تشخیص شیشه رفلکس

شیشه رفلکس یکی از کاربردی‌ترین شیشه‌ها برای ساختمان‌هایی با کاربردهای مختلف می‌باشد. از آن‌جایی که تبدیل شیشه‌های معمولی به این نوع شیشه بسیار ساده است، بسیاری از افراد برای انجام این کار اقدام می‌کنند. تشخیص شیشه رفلکس نسبت به سایر شیشه‌ها راحت‌تر است و شما می‌توانید به راحتی و با دانستن ویژگی‌های این نوع شیشه آن را تشخیص دهید.
رفلکس در انگلیسی به معنای «معنکس کننده» است، بنابراین همانطور که از نام این نوع شیشه مشخص است، نور را بازتاب می‌دهد و مانع از دیده شدن فضای داخلی می‌شود. البته این موضوع بخاطر تفاوت نور میان دو محیط داخل و خارج است. به همین دلیل هنگام شب برعکس عمل می‌کند. یعنی افراد خارج از محیط داخل ساختمان را مشاهده می‌کنند، اما افراد داخل دید رو به بیرون ندارند. این موضوع یکی از معایب استفاده از شیشه رفلکس محسوب می‌شود. البته مزایای آن بسیار بیشتر است. در این مقاله ابتدا در مورد ویژگی‌های شیشه رفلکس صحبت خواهیم کرد تا شما بتوانید به راحتی این نوع شیشه را در فضاهای مختلف بشناسید. سپس به کاربردهای این نوع شیشه در موقعیت‌های مختلف می‌پردازیم. مجموعه ساز و کار ارائه کننده انواع شیشه رفلکس و معمولی است. شما می توانید با اطمینان خاطر پروژه های خود را به این مجموعه بسپارید. 

تشخیص شیشه رفلکس

ویژگی‌های شیشه رفلکس

شیشه رفلکس منعکس کننده نور است. در طول روز که نور محیط بیرون از نور فضای داخلی بیشتر است، نور بیرون منعکس خواهد شد و ناظر بیرونی قادر به دیدن فضای داخلی نیست. اگر در روز به یک شیشه رفلکس نگاه کنید، چیزی جز تصویر خود در آن نخواهید دید. شب‌ها که چراغ‌ها روشن می‌شوند و نور محیط داخل از بیرون بیشتر می‌شود، کارکرد شیشه رفلکس نیز برعکس خواهد بود. یعنی کسی که داخل ساختمان قرار دارد، تصویر خودش را می‌بیند و کسی که خارج از ساختمان است، می‌تواند محیط داخل را مشاهده کند. دید در شب شیشه رفلکس یکی از معایب این نوع شیشه است.

  • خاصیت منعکس کنندگی نور در شیشه رفلکس، باعث شده است که زیبایی خاصی به نمای بیرونی ساختمان‌ها بدهد. به همین دلیل برای نمای بسیاری از ساختمان‌ها از این نوع شیشه استفاده می‌شود.
  • شیشه رفلکس نور و گرمای خورشید را منعکس می‌کند. بنابراین در فصول گرم سال باعث می‌شود که محیط داخلی تا حد قابل توجهی خنک‌تر شود.
  • مانع از ورود اشعه فرابنفش و رادیواکتیو خورشید به محیط داخل می‌شود. همچنین با ممانعت از تابش مستقیم نور خورشید، باعث حفظ کیفیت لوازم درون ساختمان می‌شود.
  • تبدیل شیشه معمولی به شیشه رفلکس کار ساده‌ای است و هزینه زیادی به دنبال نخواهد داشت.
  • تنوع رنگی زیادی دارد و شما می‌توانید با در نظر گرفتن محیط مورد نظر خود و میزان تابش و بازتاب نور، بهترین رنگ را انتخاب کنید.

ویژگی‌های شیشه رفلکس

 

شیشه رفلکس دو جداره بهترین انتخاب برای افرادی است که قصد استفاده از این نوع شیشه برای درب‌ها و پنجره‌های خانه یا محل کارشان را دارند. یکی از جداره‌های این نوع شیشه شفاف و جداره دوم شیشه رفلکس است.
در کنار تمام مزایایی که گفته شد، شیشه رفلکس معایبی نیز دارد. به عنوان مثال با استفاده از این نوع شیشه میزان نور ورودی به محیط در طول روز کاهش پیدا می‌کند و حتی ممکن است لازم باشد در طول روز نیز چراغ روشن کنید. البته نوع خاصی از شیشه رفلکس وجود دارد که به شیشه سوپر سیلور معروف است. این شیشه می‌تواند مانع از دید افراد بیرونی به داخل ساختمان شود؛ اما نور خورشید را صد در صد وارد محیط داخل می‌کند. اگر فضای داخل محیط مورد نظر شما در حالت عادی نیز کم‌نور است، توصیه می‌کنیم از این نوع شیشه استفاده کنید.

کاربردهای شیشه رفلکس

شیشه رفلکس در موقعیت‌های گوناگونی کاربرد دارد. یکی از حرفه‌ای‌ترین کاربردهای شیشه رفلکس در اداره پلیس است. در اتاق بازجویی متهم، از این نوع شیشه استفاده می‌شود تا متهم نتواند خارج از اتاق را ببیند.
این نوع شیشه حتی برای ماشین‌ها نیز کاربردی است. البته معمولا شیشه معمولی ماشین را به رفلکس تبدیل می‌کنند. می‌توانید با استفاده از برچسب‌های مخصوص این کار را انجام دهید. البته باید به خاطر داشته باشید که استانداردهای لازم پلیس راهنمایی رانندگی را رعایت کنید. در غیر این صورت رفلکس کردن شیشه ماشین دردسرساز خواهد شد. استاندارد شیشه رفلکس ماشین در ایران تا اندازه‌ای است که راننده در شب نیز به صورت کامل به فضای بیرونی ماشین دید داشته باشد. همچنین فضای داخل کابین ماشین نیز باید از بیرون مشخص باشد. بنابراین باید از برچسب‌هایی با شفافیت زیاد برای رفلکس کردن شیشه‌های ماشین استفاده کرد.
همانطور که در قسمت‌های قبلی گفته شد، شیشه رفلکس در نمای بیرونی ساختمان‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که تصویر آسمان در این شیشه‌ها منعکس می‌شود، منظره بسیار زیبایی را به وجود خواهد آورد. البته علاوه بر زیبایی کاربرد امنیتی و حفظ حریم شخصی نیز دارد.
با توجه به اطلاعات ارائه شده می‌توانید درک کنید که شیشه رفلکس یکی از مناسب‌ترین انتخاب‌ها برای پنجره‌ها و درب‌های خانه و محل کار شماست. این شیشه می‌تواند حریم شخصی شما را حفظ کند، از شما در برابر اشعه‌های مضر محافظت کند و زیبایی خاصی به نمای داخل یا خارج ساختمان شما بدهد.

کاربردهای شیشه رفلکس

تشخیص پشت و روی شیشه رفلکس

تشخیص پشت و روی شیشه رفلکس از شیشه معمولی به وسیله مشاهده نحوه عملکرد آن در شرایط نوری مختلف ممکن است. برای تشخیص پشت و روی شیشه رفلکس، می‌توانید به روش‌های زیر اقدام کنید:

  • مشاهده در روز با نور خورشید: در زمانی که نور خورشید وارد ساختمان می‌شود، به روی شیشه نگاه کنید. اگر بتوانید به راحتی از داخل به بیرون نگاه کنید و فضای بیرون را ببینید، این نشان‌دهنده استفاده از شیشه رفلکس است.

تشخیص پشت و روی شیشه رفلکس

  • مشاهده در شب با نور مصنوعی روشن: در زمانی که نور مصنوعی در داخل ساختمان روشن است، به شیشه نگاه کنید. اگر نتوانید از داخل به بیرون نگاه کنید و شیشه مانند آینه عمل می‌کند، این نیز نشان‌دهنده استفاده از شیشه رفلکس است و اگر به راحتی از پشت شیشه به بیرون نگاه کردید و دید واضحی داشتید، می توانید اطمینان کسب کنید که شیشه رفلکس است.
  • مشاهده در شب با نور مصنوعی روشن با استفاده از منبع نور خارجی: در شب با نور مصنوعی روشن وجود یک منبع نور خارجی مثل چراغ خیابان یا فانوس به سمت شیشه رفلکس برده و به شیشه نگاه کنید. اگر نورمنبع خارجی به خوبی از داخل به بیرون نشت کند و از داخل به بیرون منظره را مشاهده کنید، این نیز نشان‌دهنده استفاده از شیشه رفلکس است.

توجه داشته باشید که این روش‌ها ممکن است به دلیل شرایط نوری محیط و نوع شیشه رفلکس مورد استفاده متفاوت باشند، به عنوان مثال شیشه رفلکس ممکن است در شرایط نوری خاص تفاوت‌هایی درعملکرد نشان دهد. 

نظرات خود را با ما در میان بگذارید