ابزار شیشه بری

شیشه را می توان یکی از مصالح ساختمانی پرکاربرد شناخت که می تواند برای بخش های مختلف ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار گیرد. در سال های اخیر با توجه به تنوع بالای شیشه های موجود در بازار، از شیشه به عنوان یک محصول دکوراتیو نیز استفاده می شود. برای اینکه بتوان از شیشه برای ساخت محصولات مختلف و زیبای خانه ها و ساختمان های مختلف استفاده کرد، نیاز به برش دادن آن با ابزار شیشه بری است.

همانطور که می دانید، شیشه جزء مصالح تیز و برنده است. فرو رفتن یک بخش کوچک از شیشه در دست ها، می تواند باعث ایجاد خونریزی، درد و حتی پاره شدن شدید رگ نیز شود. بنابراین، شیشه بری نیز در گروه مشاغل حساس قرار می گیرد. با این حال اگر با ابزارهای مناسب برای شیشه بری آشنایی داشته باشید، می توانید با ایمنی کامل از این مصالح ساختمانی که زیبایی فوق العاده ای دارند نیز استفاده کنید.

ابزار شیشه بری چیست؟

بریدن شیشه به دلیل سخت و مقاوم بودن این متریال به سادگی امکان پذیر نیست. شما باید از ابزارهای مخصوصی برای این کار استفاده کنید تا بتوانید بدون ایجاد مشکل طرح دلخواه خود را روی شیشه ساده یا دکوراتیو برش بزنید. ابزارهای شیشه بری در واقع ابزارهایی اند که برای بریدن شیشه در اشکال و اندازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

ابزار شیشه بری می تواند برای برش دادن شیشه در ابعاد کوچک و به صورت خطی استفاده شود. همچنین برخی از این ابزارها نیز می توانند جهت برش دادن شیشه ها در ابعاد بزرگ تر و به صورت منحنی استفاده شوند. انتخاب ابزارهای شیشه بری باید بر اساس فن و حرفه شما انجام شود. چرا که این ابزارها از نظر کاربرد به چندین دسته تقسیم بندی می شوند که هر کدام دارای کارایی خاصی هستند.

ابزار شیشه بری چیست؟

انواع ابزار شیشه بری

اگر به مراکز فروش انواع ابزار شیشه بری مراجعه کرده باشید، حتما متوجه تنوع بالای این ابزارها شده اید. ابزارهای شیشه بری از جمله ابزارهایی اند که به صورت تخصصی برای برش شیشه در ابعاد و اشکال گوناگون استفاده می شوند. انتخاب هر یک از این ابزارها به شما این امکان را می دهد تا راحت تر با شیشه کار کنید و ایمنی و سلامت خودتان را نیز حفظ نمایید. در ادامه به انواع ابزار شیشه بری اشاره می کنیم. احتمالا ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که در این صنعت استفاده می شوند؛ ولی رایج ترین و مهم ترین آن ها این موارد هستند:

  • لباس ایمنی

شیشه یک محصول برنده و خطرناک است و باید حتما در هنگام برش دادن آن به سلامت خود توجه داشته باشید. از این رو در کنار ابزارهای شیشه بری، استفاده از کفش، دستکش و لباس ایمنی نیز ضروری است. برای جلوگیری از پریدن شیشه در چشم ها، حتما باید از عینک های مخصوص نیز در حین شیشه بری استفاده شود.

  • الماس دسته نفتی

یکی از انواع ابزارهایی که برای برش شیشه استفاده می شود، الماس است. الماس ها دارای تنوع بالایی هستند و هر کدام با دسته های مختلفی تولید شده اند. الماس دسته نفتی، در گروه انواع الماس های برش دهنده شیشه مورد استفاده قرار می گیرد که می تواند کارایی بسیار ساده ای داشته باشد. اگر به راحتی ابزارهایی که بدین منظور استفاده می شوند، اهمیت می دهید؛ پیشنهاد می کنیم که این محصول را حتما خریداری کنید.

انواع ابزار شیشه بری

  • الماس دسته چوبی

این محصولات نیز مانند الماس های دسته نفتی برای برش شیشه استفاده می شوند. با این تفاوت که الماس دسته چوبی دارای ساختار و جنس متفاوتی است. الماس های دسته چوبی در ابعاد و اندازه های مختلفی ساخته می شوند. به همین خاطر افراد حرفه ای بیشتر به سراغ خرید این الماس ها می روند.

  • الماس آهنی

وجود یک بدنه آهنی در الماس می تواند باعث شود تا در هنگام برش شیشه بتوانید فشار بیشتری به شیشه وارد کنید. الماس های آهنی می توانند در کارگاه های شیشه بری کارایی بسیار متنوع و زیادی داشته باشند. با توجه به کاربرد این محصولات برای برش دادن شیشه های ضخیم، بیشتر در کارگاه های تخصصی از این محصول استفاده می کنند.

  • الماس هارد متال

الماس هارد متال، یکی دیگر از انواع ابزار شیشه بری است که می تواند طول عمر بسیار زیادی داشته باشد. این الماس ها مقاومت بیشتری نسبت به الماس های آهنی دارند و برای برش شیشه های بسیار مقاوم، گزینه خوبی محسوب می شوند. از این رو اگر نیاز به به خرید الماس با دسته مقاوم و بدنه محکم دارید، ما این الماس ها را به شما پیشنهاد می کنیم.

  • الماس پیستولی

گاهی اوقات نیاز است که برش هایی روی شیشه ها زده شوند که دارای خطوط مستقیم و صافی نیستند. در چنین شرایطی امکان استفاده از الماس های آهنی، هارد متال، دسته نفتی و ... برای برش دادن نیست. تنها ابزاری که برای برش دادن شیشه با شکل های منحنی مورد استفاده قرار می گیرد، الماس پیستونی است. این الماس می تواند خطوط منحنی را با زیبایی هر چه تمام تر روی شیشه های تزئینی اجرا کند.

  • گونیا

گاهی اوقات لازم است که روی شیشه برش های تمیز و منظم زده شود و قطعا برای این کار استفاده از خط کش کافی نیست. گونیا یکی از انواع ابزارهایی است که برای ایجاد برش 90 درجه مورد استفاده قرار می گیرد. این محصولات در ابعاد و اندازه های مختلفی ساخته می شوند. از این رو می توانند برای برش زدن با ابعاد مختلف استفاده شوند.

  • قواره بر

ساده ترین ابزار شیشه بری که حتی توسط افراد مبتدی نیز استفاده می شود، قواره بر است. با این ابزار به راحتی می توان طرح های دلخواه را روی شیشه اجرا کرد.

  • گردبر

گردبر یک ابزار دیگر است که مشابه با قواره بر مورد استفاده قرار می گیرد. با این تفاوت که گردبر فقط طرح های دایره را با قطرهای مختلف روی شیشه اجرا می کند. این ابزار بیشتر در آینه کاری و برای ایجاد برش های منظم روی شیشه مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع ابزار شیشه بری

  • انبر شیشه گیر

ابزارهای شیشه بری مانند قواره بر و گردبر، می توانند باعث ایجاد برش در شیشه شوند. اما شیشه برش داده شده به راحتی از روی سطح جدا نخواهد شد. از این رو لازم است که از ابزاری برای جداسازی شیشه ها استفاده شود که با نام انبر شیشه گیر شناخته می شود.

  • گان مخصوص چسب

همیشه برش دادن برای ساخت محصولات شیشه ای کافی نیست. گاهی باید از چسب های مخصوص شیشه نیز برای چسباندن قطعات شیشه استفاده کرد. گان مخصوص چسب برای چسب  های تفنگی شیشه استفاده می شود تا پمپ چسب را به صورت پمپی خارج نمود.

  • نیش الماس

نیش الماس یکی از انواع ابزار شیشه بری است که می تواند روی الماس شیشه نصب شود و کار برش شیشه را انجام داد. این محصول در ابعاد و اندازه های مختلفی وجود دارد و هر چقدر تیزتر باشد، برش ایجاد شده روی شیشه نیز صاف تر و تمیزتر خواهد بود. اگر برش های ایجاد شده روی شیشه بی دقت و کثیف باشند، باید حتما نیش الماس تعویض شوند.

  • قاپک

برای حمل و نقل شیشه ها به صورت ایمن، باید از ابزارهای خاصی استفاده کرد که یکی از مهم ترین آن ها قاپک است. قاپک ها دارای دو پلاستیک چسبنده هستند که به دو طرف شیشه می چسبند و آن را جابجا می کنند. این ابزار برای استفاده در کارگاه ها و کارخانه های بزرگ ضروری است.

  • چنگک

چنگک ها نیز جزء ابزارهایی اند که برای جابجایی شیشه استفاده می شوند. این محصولات برای حمل و نقل آسان شیشه ها در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید می شوند و کاربردهای آن ها نیز متنوع است.

 

نظرات خود را با ما در میان بگذارید