سقف گلخانه شیشه ای

برای آن که گیاهان رشد مطلوبی داشته باشند باید محیطی برایشان فراهم شود که از آن­ها در برابر عوامل آسیب ­زا مثل سرما محافظت کند. به این محیط، گلخانه می ­گویند که انواع مختلفی از جمله شیشه ­ای دارد. این نوع گلخانه جزو بهترین و پرطرفدارترین گلخانه ­ها است زیرا امکان کنترل بهینه دما، نور و رطوبت را فراهم می­کند. همان­طور که پوشش دیواره­ های گلخانه مهم است، انتخاب سقف آن نیز از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. سقف گلخانه شیشه ­ای انواع مختلف شکل­ و جنس­ را دارد. در ادامه به بررسی گسترده­ تر این موضوع می ­پردازیم.

انواع سقف گلخانه شیشه­ ای

به طور کلی گلخانه ­ها بسته به جنس پوشش، کاربرد و محل جغرافیایی به دسته ­های متفاوتی تقسیم می ­شوند. تقسیم­ بندی سقف گلخانه ­ها نیز از این قائده مستثنی نیست. سقف گلخانه ­های شیشه ­ای به چهار شکل قوسی، گنبدی، شیروانی و دندان اره­ ای ساخته می­شود. جنس پوشش گلخانه و سقف آن متناسب با شرایط اقلیمی، بودجه، وسعت فضا و میزان ذخیره انرژی به انواع شیشه­ ای، پلی کربنات و پلاستیکی مثل نایلون و پلی اتیلن تقسیم می ­شود.  

جنس سقف گلخانه شیشه­ ای

سقف گلخانه ­های شیشه­ ای علاوه بر تنوع ظاهری از نظر جنس نیز با هم تفاوت دارند. سقف گلخانه علاوه بر شیشه از جنس ­های دیگری مثل نایلون نیز تولید می ­شود. برخی از مهم ­ترین پوشش­ های سقف گلخانه به قرار زیر است:

شیشه

رایج­ ترین پوشش برای سقف گلخانه، شیشه است. شیشه مقاومت و استحکام بالاتری دارد، نور بیشتری را به داخل منتقل می­کند و تهویه مناسبی برای فضای گلخانه به وجود می­ آورد. شیشه هزینه بیشتری نسبت به دیگر انواع سقف ­ها دارد و مناسب گلخانه ­های بزرگ است.

پلی کربنات

سقف­ های از جنس ورق پلی کربنات دارای مقاومت و شفافیت بالا، نصب آسان و تنوع رنگی بسیار است. سقف پلی کربنات از موادی ساخته شده که مانع از جذب اشعه فرابنفش خورشید می­ گردد و از گیاهان بیشتر محافظت می­کند.

پلی اتیلن

پلی اتیلن نوعی پلاستیک است که هزینه ­ها را کاهش می­دهد، انعطاف­ پذیری بالایی دارد، گرمای بیشتری را به داخل گلخانه منتقل می­کند و مقاومت بالایی دربرابر بارش برف و تگرگ دارد. سقف پلی اتیلنی نور کمتری را از خود عبور می­دهد و جلوی تابش اشعه UV را نمی­ گیرد.

ورق آکریلیک

ورق آکریلیک گلخانه­ ای ساختاری مشابه پلی کربنات دارد و بیشترین میزان نور را از خود عبور می­دهد. این پوشش مقاومت بالایی دارد، براق است و رطوبت کمتری را به خود جذب می­ کند که همین امر باعث جلوگیری از رشد باکتری ­ها می ­گردد.

جنس سقف گلخانه شیشه­ ای

شکل سقف گلخانه شیشه­ ای

اشکال مختلف سقف گلخانه شیشه­ ای به دسته ­بندی زیر تقسیم می ­شود:

سقف قوسی

سقف قوسی یا تونلی جزو پرکاربردترین و ارزان ­ترین انواع سقف گلخانه شیشه­ ای است. هنگام ساخت این سقف، کم­ترین سطح برای پوشش دادن سقف به کار می­رود اما در عوض بیشترین میزان هوا در داخل گلخانه به گردش در می­ آید. سقف قوسی به راحتی نصب و راه­ اندازی می ­گردد و مصرف سوخت را تا 30 درصد کاهش می­دهد.

سقف شیروانی

بهترین نوع سقف برای گلخانه شیشه ­ای، سقف شیروانی است. سقف شیروانی یا A شکل فضای مناسبی برای رشد و نگهداری از گیاهان در تمام فصول فراهم می­کند. شکل این نوع سقف به تخلیه بهتر و کامل­ تر برف و باران کمک می­کند و در نتیجه به طول عمر آن می ­افزاید. سقف شیروانی قیمت بیشتری دارد، مقاوت آن بالاتر است، میزان تابش نور را افزایش می­دهد و تهویه مناسب ­تری در گلخانه ایجاد می­کند.

سقف گنبدی

سقف گنبدی ساختاری ما بین سقف قوسی و شیروانی دارد. سقف گنبدی نوک تیز است، نیاز به خرپا ندارد و مشکل تهویه و افزایش رطوبت را که در سقف ­های قوسی وجود دارد برطرف می­کند. این نوع از سقف ظاهر زیبا و جذابی دارد و در گلخانه­ های شیشه ­ای تونلی با عرض بالا به کار می­رود.

سقف دندان اره­ای

این مدل سقف برای گلخانه ­های با مساحت بزرگ مورد استفاده قرار می­گیرد و شکل بهبودیافته سقف تونلی است. شیب سقف دندان اره ­ای به گونه­ ای طراحی شده که انعکاس نور خورشید را در تابستان به داخل بازتاب نمی­دهد ولی در زمستان تمام نور خورشید را در داخل گلخانه نگه می­دارد.

شکل سقف گلخانه شیشه­ ای

عایق بودن سقف گلخانه شیشه ­ای

در بحث گلخانه­ ها مهم ­ترین موضوع، جلوگیری از هدر رفت انرژی و گرما است. انتخاب پوششی با جنس مناسب برای ساخت سقف و دیواره ­های گلخانه، آن را در برابر سرما و گرما عایق می­کند. بهترین عایق، پوششی است که در فصل گرم و سرد بتواند محیط مناسبی برای رشد صحیح گیاهان فراهم آورد. پلی کربنات از ورود اشعه UV جلوگیری می­کند و در مقابل فشار، گرما و آتش مقاوم است و جزو بهترین عایق­ ها به شمار می ­رود. پلاستیک و پلی اتیلن به دلیل تهویه نامناسب و تجمع رطوبت، عایق­­ های خوبی محسوب نمی ­شوند. شیشه میزان حفظ دما و رطوبت خوبی دارد اما به سرعت حرارت را از دست می­دهد. آکریلیک نیز در مقابل تغییرات آب و هوا مقاوم است اما امکان دارد آتش بگیرد.

کلام آخر

گلخانه شیشه­ ای از جمله پرطرفدارترین انواع گلخانه محسوب می ­شود. سقفی که برای این قبیل گلخانه­ ها به کار می­رود از نظر شکل، جنس و عایق بودن متفاوت است. در این مطلب تمامی نکات مربوط به سقف گلخانه شیشه­ ای را بیان کردیم. در صورت داشتن هرگونه سوال یا نیاز به مشاوره در مورد اجرای سقف شیشه ای می توانید با کارشناسان آریا سازوکار تماس حاصل فرمایید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید