علت بخار گرفتن شیشه دو جداره

تمیز کردن بخار شیشه دو جداره یکی از مشکلاتی است که اغلب افراد با آن درگیر هستند. با وجود مزایای بسیار زیاد شیشه های دو جداره، بخار گرفتن آن یکی از معایبی است که بسیاری از افراد را از خرید این نوع شیشه منصرف می کند. وجود بخار علاوه بر این که مانعی برای تماشای فضای بیرون از خانه می شود، می تواند ظاهر نازیبایی را به وجود بیاورد. اما با استفاده از راهکارهایی می توان این بخار را از بین برد و شیشه دو جداره را دوباره به حالت اولیه خود بازگرداند. در اینجا قصد داریم با روش های کاربردی برای خروج بخار شیشه دو جداره آشنا شویم. با ما همراه باشید. 

دلیل تشکیل بخار بین دو جداره شیشه چیست؟

دلیل تشکیل بخار بین دو جداره شیشه چیست؟

  • تغییرات دمایی

 تغییرات دمایی علت اصلی تشکیل بخار بین شیشه دو جداره است. در مواقعی که اختلاف دمای محیط در داخل و خارج زیاد باشد، بخاری بر روی شیشه دو جداره و فضای ما بین آن تشکیل می شود. این مشکل در فصل زمستان بیشتر دیده می شود. به دلیل اینکه اختلاف دمای محیط داخل خانه و بیرون در فصل زمستان بسیار بالاست.

  • عدم تهویه مناسب

تهویه نامناسب نیز می تواند تغییرات دمایی را تشدید کند و باعث تشکیل بخار بین شیشه دو جداره شود. به همین دلیل در مواقع آشپزی و پخت و پز، بیشترین بخار بر روی شیشه ایجاد می شود. در صورتی که هوای بیرون سرد باشد، بخار تشکیل شده به صورت قطرات آب در می آید و ظاهر ناخوشایندی را به وجود می آورد.

  • وجود ترک در شیشه ها

ترک یا شکستگی در هر یک از شیشه ها می تواند عاملی برای بخار کردن شیشه باشد. هوای داخل خانه می تواند از طریق شکاف به وجود آمده به فضای بین شیشه دو جداره نفوذ کند. در نتیجه به تدریج در فضای بین دو شیشه ها بخار تشکیل می شود. 

  • نصب نادرست شیشه و قاب پنجره

عامل مهم دیگر نصب نادرست شیشه است. در مواقعی که عایق بندی و نصب شیشه دو جداره به درستی انجام نشود، اختلاف دمایی بیشتر خودش را نشان می دهد و بخار زیادی تشکیل می شود. علاوه بر این در صورت نصب نادرست، در مواقع بارندگی، آب باران به داخل شیشه نفوذ می کند. بنابراین این عامل می تواند عمر مفید شیشه دو جداره را کاهش دهد.  

چگونه بخار شیشه دو جداره را از بین ببریم؟

چگونه بخار شیشه دو جداره را از بین ببریم؟

در اولین گام باید عامل اصلی تشکیل بخار شیشه دو جداره را پیدا کرد. در صورتی که عامل اصلی شناخته شود، می توان از راهکارهای مناسب استفاده کرد و به آسانی بخار را از بین برد. راهکارهای مختلفی برای از بین بردن بخار شیشه دو جداره وجود دارد که در ادامه به معرفی هر یک می پردازیم:

تعویض شیشه دو جداره برای رفع مشکل بخار

یکی از ساده ترین اقداماتی که برای از بین بردن بخار شیشه دو جداره می توان به کار برد، تعویض شیشه است. در صورتی که شیشه دچار ترک و یا شکستگی شده باشد، از قسمت ترک خورده، هوا را عبور می دهد و باعث بروز بخار می شود. در چنین شرایطی باید شیشه را تعویض کنید تا مشکل برطرف شود. این روش هزینه بر است اما در مواردی که شیشه دچار ترک و شکستگی شده باشد، استفاده از این روش الزامی است. 

تعویض قاب پنجره شیشه دو جداره برای رفع مشکل بخار 

یکی دیگر از روش های کاربردی، تعویض قاب پنجره است. گاهی اوقات قاب پنجره به گونه ای است که هوا را به داخل شیشه دو جداره عبور می دهد. بنابراین در چنین مواقعی تعویض قاب پنجره شیشه می تواند بسیار راهگشا باشد. هزینه تعویض قاب پنجره کمتر از هزینه تعویض کل پنجره است. در نتیجه با این کار می توان با هزینه کمتری جلوی بخار گرفتن شیشه دو جداره را گرفت. در برخی موارد عایق بندی شیشه ها به طور صحیح و اصولی انجام نشده است. به همین دلیل هوا به راحتی می تواند به فضای بین دو شیشه نفوذ کند و بخار ایجاد کند. 

ایجاد سوراخ برای خروج بخار بین دو جداره شیشه 

ایجاد سوراخ برای خروج بخار بین دو جداره شیشه 

با استفاده از ایجاد سوراخ نیز می توان بخار بین شیشه دو جداره را خارج کرد. برای ایجاد سوراخ ابتدا باید پنجره را از چارچوبش در بیاورید. سپس انتهای آن را سوراخ کنید. بهتر است در محل تزریق گاز، سوراخ را ایجاد کنید تا به شیشه ها آسیبی وارد نشود. در نهایت کمی صبر کنید تا بخار تشکیل شده با استفاده از نور خورشید از فضای بین دو شیشه خارج شود. بعد از اینکه بخار کاملا خارج شد باید سوراخی که ایجاد کرده اید را کاملا بپوشانید. در غیر این‌صورت مجددا از طریق حفره ایجاد شده هوا به داخل شیشه ها نفوذ می کند. برای پوشاندن سوراخ ایجاد شده از یک چسب قوی استفاده کنید تا امکان نفوذ هوا وجود نداشته باشد. برای خروج بخار بین دو شیشه این روش بیشتر از سایر روش ها مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل اینکه هزینه کمتری دارد و انجام آن نیز ساده تر است. 

استفاده از برچسب برای برطرف کردن مشکل 

در یک روش ساده و کم هزینه می توان از برچسب برای پوشاندن شیشه بخار گرفته استفاده کرد. در صورتی که پنجره در مکانی واقع شده است که مرتبا دچار بخار می شود، می توان از این روش استفاده کرد. کافیست یک برچسب بر روی شیشه بچسبانید تا بخار دیده نشود. 

رنگ کردن شیشه برای اصلاح نمایش شیشه

با استفاده از رنگ کردن شیشه نیز می توان نمای نازیبای آن را از بین برد. اما این راهکار تنها در مکان هایی مانند سرویس بهداشتی یا حمام قابل استفاده است. در سایر مکان ها نمی توان از این روش استفاده کرد. معمولا در مواقعی که هیچ کدام از راهکارها اثربخش نباشند از این روش استفاده می شود. 

در پایان باید گفت: با استفاده از راهکارهای فوق می توان بخار شیشه دو جداره را از بین برد. معمولا پنجره های دو جداره بی کیفیت زودتر از سایر محصولات دچار این مشکل می شوند. بنابراین توصیه می شود از پنجره هایی با شیشه های دو جداره با کیفیت و مرغوب استفاده کنید تا عمر مفید طولانی تری داشته باشند. آریا سازوکار ارائه دهنده شیشه دوجداره مرغوب و با کیفیت است.

 

نظرات خود را با ما در میان بگذارید