گلخانه شیشه ای چیست

گیاهان برای رشد مناسب به مکان مناسبی نیاز دارند که در آن نور، دما و میزان رطوبت هوا و خاک به خوبی تامین شده باشد. برای تولید و پرورش تجاری گیاهان از سازه ای به نام گلخانه استفاده می شود. این نوع ساختمان در تمام طول سال از گیاهان در برابر عوامل خسارت زا مانند طوفان، سرما و یخبندان محافظت می کند. گلخانه شیشه ای یکی از پرطرفدارترین انواع گلخانه های موجود است که به صورت فضایی بسته یا نیمه بسته برای نگهداری گیاهان و گل ها بکار می رود.
البته گلخانه های ساخته شده از پوشش شیشه ای یکی از پر هزینه ترین گلخانه های صنعتی به شمار می رود. نیاز به اسکلت محکم، استفاده از پوشش شیشه ای و همچنین مصرف انرژی زیاد از جمله دلایل افزایش قیمت این نوع گلخانه ها نسبت به گلخانه های پلاستیکی و پلی کربنات است. در این مقاله از وب سایت آریا ساز و کار هر آنچه که باید درباره گلخانه های شیشه ای بدانید، مطرح شده است. پس اگر قصد راه اندازی چنین گلخانه ای را دارید، می توانید برای تکمیل اطلاعات خود تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. و برای اطلاع از قیمت شیشه گلخانه با ساز وکار تماس بگیرید. 

گلخانه شیشه ای چیست؟

گلخانه شیشه ای چیست؟

از آنجایی که گیاهان بسیار حساس هستند، باید برای آن ها مکانی امن و استاندارد در نظر گرفت. بنابراین در صورتی که به فکر راه اندازی گلخانه هستید، باید فکری برای پوشش گلخانه خود کنید. این آینده نگری موجب رشد ایده آل گیاهان در گلخانه می شود.
یکی از انواع گلخانه های امن برای رشد گیاهان که مقاومت بالایی نیز دارد، گلخانه شیشه ای است. این نوع گلخانه هر آنچه را که از یک گلخانه انتظار دارید، در اختیار شما قرار می دهد. البته گلخانه های پوشیده شده از شیشه نیز مانند سایر گلخانه های دیگر مزایا و معایبی به همراه دارند.
همچنین ساختار این نوع از گلخانه ها به صورتی است که آفات و قارچ در آن ها رشد و تکثیر نمی کنند. این ویژگی به دلیل قابلیت تمیز کردن آسان گلخانه های شیشه ای است. امروزه از شیشه های حرارتی در طراحی این مدل گلخانه ها استفاده می شود. این نوع شیشه ها استحکام زیادی دارند و در برابر تگرگ و برف دچار ترک خوردگی و شکستگی نمی گردند.
گلخانه های شیشه ای مانند گلخانه های چوبی مقاومت بالایی دارند، ولی نظیر آن ها دچار پوسیدگی نمی شوند. همچنین این نوع گلخانه ها مشابه گلخانه های پلاستیکی میزان تنظیم شده ای از نور و گرما را از خود عبور می دهند، اما همچون آن ها به سرعت تخریب نمی گردند. بنابراین در طول مدت استفاده از این محیط های پرورش گیاه نیاز به پرداخت هزینه های تعمیرات و نگهداری زیادی نیست.
برای ساخت گلخانه های شیشه ای از اسکلت فلزی ضد زنگ بهره می برند. همچنین ارتفاع این مکان ها برخلاف گلخانه های سنتی بیش از 5 متر در نظر گرفته می شود. شیشه های بکار رفته در بدنه اصلی گلخانه نیز دید کاملی از فضای داخلی آن فراهم می سازد. پارتیشن شیشه ای تک جداره یکی از پر کاربرد ترین پارتیشن شیشه ای های موجود در ساز و کار است.
در چه مکان هایی می توان گلخانه شیشه ای راه اندازی کرد؟

در چه مکان هایی می توان گلخانه شیشه ای راه اندازی کرد؟

مهمترین گام برای راه اندازی و طراحی گلخانه شیشه ای پیش از هر چیز خرید یا اجاره زمین است. در این خصوص سعی کنید که زمینی با قیمت مناسب و شرایط مطلوب برای کاشت گیاهان مورد نظر خود خریداری نمایید. شایان ذکر است که تست های لازم برای سنجش کیفیت خاک منطقه نیز باید توسط کارشناسان حرفه ای صورت گیرد. محل مناسب برای احداث گلخانه باید خاکی با بافت متوسط، زهکشی شده، فاقد شوری و خاصیت قلیایی، آهک و گچ داشته باشد.
همچنین بهتر است که گلخانه خود را در مکانی نزدیک جاده های اصلی یا دارای جاده های مناسب احداث کنید. در ضمن زمین های دارای شیب تند و محل های بادگیر مکان های مناسبی برای راه اندازی گلخانه نیستند. ابعاد زمین را طوری انتخاب کنید که بتوان گلخانه را در جهت شمال به جنوب ساخت.

مزایای گلخانه شیشه ای چیست؟

شیشه بهترین ابزار برای گرم نگه داشتن گلخانه در روزهای سرد سال است. چرا که شیشه ضمن عبور آسان نور خورشید از خود امکان خروج آن را نمی دهد. همچنین گلخانه های شیشه ای نسبت به سایر مدل های گلخانه طول عمر بالاتری دارند. برخی از مزایای استفاده از پوشش شیشه در گلخانه عبارتند از:
• ماندگاری بیشتر شیشه در برابر شرایط آب و هوایی مختلف.
• عبور نور و سرمای کنترل شده برای مراقبت از گیاهان کاشته شده در گلخانه.
• امکان نصب سریع و آسان گلخانه های شیشه ای در هر مکانی اعم از پشت بام، باغ و حیاط خانه.
• امکان مشاهده فضای داخلی گلخانه و زیباتر ساختن جلوه بصری محیط.

معایب گلخانه شیشه ای چیست؟

معایب گلخانه شیشه ای چیست؟

گلخانه های شیشه ای در محافظت از گیاهان مختلف در شرایط جوی نامساعد عملکرد مناسبی دارند. اما این نوع مکان ها دارای معایبی مانند میزان زیاد هدر رفتن گرما و انرژی از شیشه هستند. در نتیجه شما باید بخاری گلخانه را برای مدت زمان بیشتری روشن نگه دارید که مصرف سوخت نیز افزایش می یابد.
همچنین نصب پوشش شیشه ای نیاز به هزینه و تجهیزات بیشتری دارد. از آنجایی که وزن شیشه سنگین است، برای نصب آن به قاب ها، پایه های نگهدارنده و تجهیزات محافظتی متعددی نیاز است. از این رو استفاده از شیشه در ساخت گلخانه نسبت به سایر پوشش ها هزینه بیشتری به همراه دارد.

بودجه لازم برای سفارش گلخانه شیشه ای چقدر است؟

گلخانه های شیشه ای در دو نوع ثابت و ریلی طراحی می شوند که شما می توانید با توجه به نیاز و بودجه خود یکی از آن ها را انتخاب کنید. ساخت گلخانه شیشه ای ریلی هزینه بیشتری را برای شما به دنبال دارد.
لازم به ذکر است که در ساخت گلخانه های شیشه ای از انواع مختلف شیشه مانند شیشه های حرارتی، تک جداره، دوجداره و سکوریت استفاده می شود. هر یک از این نوع شیشه ها هزینه متفاوتی را به شما تحمیل می کنند. البته میزان کیفیت شیشه نیز بر هزینه ساخت تاثیر دارد. هر چقدر مساحت زمین گلخانه بیشتر باشد، هزینه طراحی و ساخت آن نیز افزایش پیدا می کند.

طراحی و اجرای انواع گلخانه شیشه ای توسط ساز و کار

طراحی و اجرای انواع گلخانه شیشه ای توسط ساز و کار

گروه صنعتی ساز و کار با توجه به شرایط اقلیمی محل گلخانه و نوع گیاه مورد نظر شما اقدام به طراحی و اجرای انواع گلخانه شیشه ای می کند. این مجموعه در راستای خدمت رسانی به شما عزیزان انواع شیشه با بالاترین کیفیت را تولید می نماید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید