گلخانه شیشه ای بهتر است یا پلاستیکی

استفاده از گلخانه به علت مزایای بسیار آن از دیرباز متداول بوده است و در کشور ما به علت شرایط جوی و کمبود آب، بصورت خانگی و صنعتی در حال افزایش است. یکی از اصلی ترین فاکتورها برای راه اندازی یک گلخانه انتخاب نوع پوشش آن است. شیشه و انواع پلاستیک به خاطر شفافیت و عبور نور خورشید به عنوان دو ماده اصلی جهت ساخت گلخانه استفاده می شود. حال سوال اساسی این است که شیشه بهتر است یا پلاستیک؟ در این مطلب از مجموعه سازوکار قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم. لطفا تا انتهای مطلب همراه ما باشید. برای کسب اطلاعات کافی در رابطه با گلخانه و قیمت شیشه گلخانه می توانید با کارشناسان ساز و کار تماس بگیرید. 

شیشه گلخانه: جایگزینی دوستدار طبیعت برای پلاستیک گلخانه

شیشه گلخانه: جایگزینی دوستدار طبیعت برای پلاستیک گلخانه

دوست داران و انجمن های محیط زیست همواره به دنبال کاهش مصرف موادی هستند که به طبیعت زیان بسیاری می رسانند. یکی از این مواد پلاستیک است. بسیاری از متخصصان، پلاستیک را به حدی برای طبیعت مضر می دانند که لقب قاتل طبیعت را به آن داده اند. هر چند استفاده از ترکیب های مختلف پلاستیکی توانسته است رفاه زندگی بشر را دگرگون کند و نقش بزرگی در بهبود آسایش بشر داشته باشد، اما طبق پیش بینی فعالان محیط زیست اگر رویه کنونی مصرف پلاستیک ادامه پیدا کند در آینده نه چندان دور، زباله های پلاستیکی محیط زیست را دچار آسیب های غیر قابل جبرانی خواهند کرد. برای پی بردن به اوج فاجعه کافیست بدانید طبق تحقیقات انجام شدهٍ تنها در ایران سالانه بیش از سه میلیون تن پلاستیک مصرف می شود.
شیشه به مراتب شرایط بهتری دارد و می توان آن را دوستدار طبیعت نیز نام برد.

  •  بزرگترین دلیل آن هم قابل بازیافت بودن شیشه است. شیشه بارها و بارها قابل ذوب شدن و تبدیل به جام های شیشه، با کیفیت اولیه است.
  •  مزیت دیگر زیست محیطی شیشه، قابلیت جابجایی و استفاده مجدد آن است. هر گاه که نیاز به تغییر مکان گلخانه شیشه ای داشته باشید شیشه ها را به راحتی می توان جدا کرد و در محل دیگر نصب کرد. شیشه در صورت نگهداری مناسب دارای طول عمر طولانی است و به ندرت نیاز به تعویض و جایگزینی دارد. در صورت شکسته شدن شیشه، فقط قطعه شکسته شده تعویض می گردد.
  • جلوگیری از اتلاف انرژی از دیگر مزایای زیست محیطی گلخانه شیشه ای است. شیشه به خاطر شفافیت بالا به راحتی نور خورشید را از خود عبور می دهد، اما گرمای تولید شده توسط نور خورشید به کندی از گلخانه شیشه ای خارج می شود. به همین علت در فصول سرد سال به انرژی کمتری جهت گرم کردن گلخانه نیاز خواهید داشت. لازم به تاکید نیست که کاهش مصرف انرژی به حفظ محیط زیست و طبیعت کمک زیادی می کند.
  • تولید کمتر زباله در مراحل تولید و نصب: شیشه از موادی است که در زمان تولید کمترین زباله را تولید می کند و در زمان جابجایی گلخانه شیشه ای کمترین تخریب و دورریز را دارد. بنابراین از منظر کاهش زباله های تولیدی هم شرایط مساعدی را دارد و کمترین آسیب را به طبیعت می زند.

جالب است بدانید گلخانه شیشه ای آتاویتا، بزرگترین گلخانه ایران و جزء 10 گلخانه بزرگ دنیا است. طبق گفته آتاویتا، این گلخانه شیشه ای توانسته است با مصرف کمترین آب ممکن، 10 درصد تولید خود را افزایش دهد و در مصرف برق 20 درصد کاهش و در مصرف گاز 15 درصد کاهش داشته باشد و در نهایت ضایعات کمتری نسبت به گلخانه های معمولی تولید کند.

بررسی سایر مزیت های شیشه گلخانه به گلخانه پلاستیکی

بررسی سایر مزیت های شیشه گلخانه به گلخانه پلاستیکی

گلخانه شیشه ای دارای طرفدان خاص خود است و علت آن مزیت های گلخانه شیشه ای نسبت به گلخانه پلاستیکی است. در ادامه مهم ترین این مزیت ها را بررسی خواهیم کرد.

  • محافظت از گیاهان گلخانه در فصل زمستان: شیشه به علت زخامت بیشتری که نسبت به پلاستیک دارد کمتر حرارت را از خود عبور می دهد. این ویژگی مخصوصا برای مناطق سردسیر بسیار با اهمیت است.
  • مقاومت و دوام بیشتر شیشه: شیشه دارای طول عمر بیشتری نسبت به پلاستیک است و در شرایط جوی مختلف همچون گرد و غبار، برف و باران و بادهای شدید استحکام بهتری از خود نشان می دهد و بسیار دیرتر از پلاستیک دچار فرسودگی می شود.
  • وضوح دید و ظاهر زیبا: شیشه دارای ظاهر زیباتری نسبت به پلاستیک است. و به علت شفافیت شیشه به راحتی می توانید از بیرون گلخانه، وضعیت داخل آن را ببینید و با زیبا سازی محیط داخلی گلخانه، همیشه منظره زیبایی را مشاهده کنید.

مجموعه سازوکار با داشتن تجربه ساخت گلخانه های شیشه ای و جهت انجام رسالت خود مبنی بر افزایش آگاهی بیشتر شما عزیزان، آماده ارائه خدمات مشاوره ای در زمینه راه اندازی گلخانه های شیشه ای است.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید