تفاوت پنجره آلومینیومی ترمال بریک با نرمال

چند دهه است که جوامع پیشرفته به اهمیت مدیریت مصرف انرژی پی برده‌اند، به همین دلیل قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای مدیریت مصرف انرژی در تمام حوزه‌ها به‌خصوص حوزه‌های مربوط به عمران و ساخت‌وساز، وضع شده است. طبق این قوانین، همه مهندسان باید تمام موارد و بندهای مربوط به مدیریت مصرف انرژی و بهینه‌سازی ساختمان‌های تجاری و مسکونی را رعایت کنند. یکی از مهم‌ترین موارد ذکرشده، نصب درب و پنجره‌های دوجداره آلومینیومی است. این پنجره‌ها نقش بسیار پررنگی در مدیریت انرژی واحدهای تجاری و مسکونی دارند. آگاهی و شناخت ویژگی‌های این دو نوع پنجره، به شما کمک می‌کند تا با انتخاب درب و پنجره مناسب واحد مسکونی یا تجاری خود، گام مؤثری در مدیریت انرژی بردارید. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت پنجره آلومینیومی ترمال بریک با نرمال

تفاوت پنجره آلومینیوم نرمال و ترمال

آلومینیوم فلزی بسیار سبک و مقاوم در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی است. این فلز به دلیل ویژگی‌های مکانیکی و فیزیکی خاص، در صنایع گوناگون به‌خصوص صنعت هوایی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. مهندسان با درنظرگرفتن مزایای این فلز، از آن برای ساخت پروفیل‌های درب و پنجره استفاده کرده‌اند. در حال حاضر انواع گوناگونی از درب و پنجره‌های آلومینیومی در بازار موجود است، اما دو نوع نرمال و ترمال بریک، نسبت به بقیه بیشتر موردتوجه قرار گرفته است. پروفیل‌های آلومینیومی نرمال که قدیمی‌تر از مدل ترمال بریک هستند، به دلیل قیمت مناسب بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرند، اما به دلیل رسانایی بالایی که نسبت به حرارت دارند، اتلاف انرژی بسیار زیادی دارند. همین امر باعث شده است تا امروزه در کشورهای پیشرفته، کمتر مورداستفاده قرار بگیرند. در مقابل پنجره‌های ترمال بریک، نسخه بهبودیافته پروفیل‌های نرمال هستند. این پنجره‌ها به کمک تیغه پلی‌آمیدی که در میان دو جدار داخلی و خارجی آن‌ها قرار گرفته است، از انتقال حرارت جلوگیری می‌کنند. در ادامه مزایا و معایب این دو نوع پنجره را با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم. مقاوم در برابر خوردگی، مقاومت بالا در برابر تغییرات آب‌وهوایی، وزن سبک و استحکام بالا، قابلیت بازیافت، تنوع بسیار زیاد در طرح و رنگ، قیمت مناسب از مزایای پروفیل آلومینیوم است. اما این پروفیل معایبی نیزدارد، مثلا رسانایی بالای پروفیل آلومینیوم از معایب این پروفیل است. پروفیل ترمال بریک نیز مزایایی چون مقاوم در برابر انتقال حرارت، مقاوم در برابر آتش‌سوزی، سازگاری با انواع آب‌وهوا، وزن سبک، زیبایی و تنوع زیاد است. از معایب این پروفیل نیز قیمت بسیار بالا نسبت به پروفیل نرمال است. روش های ساخت درب و پنجره آلومینیومی را نیز در این مقاله شرح داده ایم.

تفاوت پنجره آلومینیومی ترمال  با نرمال

مشخصات در و پنجره دوجداره نرمال

در این بخش می‌خواهیم به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های پنجره‌های دو جدار نرمال بپردازیم. این پنجره‌ها از جنس فلز آلومینیوم است. آلومینیوم در کارخانه‌ها به شکل شمش در می‌آید و بعد در طی فرایندهای ساخت و شکل‌دهی، به پروفیل‌های آلومینیومی تبدیل می‌شود. این پنجره‌ها در مقابل تغییرات آب‌وهوایی، زنگ‌زدگی و خوردگی مقاومت می‌کنند، همچنین در آتش‌سوزی‌ها، اجازه گسترش آتش را نمی‌دهند. پنجره‌های آلومینیومی نرمال برخلاف پنجره‌های ترمال بریک، توانایی مقاومت در برابر انتقال حرارت را ندارند و این یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف پنجره‌های آلومینیومی نرمال است، به همین دلیل در بسیاری از کشورها، مخصوصاً کشورهایی که از لحاظ منابع انرژی محدودند، کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرند. یکی دیگر از ویژگی‌های مطلوب پنجره‌های آلومینیومی، قابلیت بازیافت آن‌ها است. این پنجره‌ها پس از سال‌ها استفاده، دوباره تبدیل به شمش و وارد چرخه تولید می‌شوند، به همین دلیل نسبت به پنجره‌های آهنی و یو پی‌وی‌سی به‌صرفه‌تر هستند.

مشخصات دروپنجره دوجداره نرمال 

مشخصات در و پنجره دوجداره ترمال بریک

ترمال بریک به معنای شکست حرارتی است. به این معنا که این نوع پنجره‌ها برخلاف انواع نرمال، از انتقال حرارت به محیط بیرون، جلوگیری می‌کنند. در پنجره‌های ترمال بریک، یک تیغه پلی‌آمیدی در بین دولایه خارجی و داخلی پروفیل آلومینیومی قرار می‌گیرد و از انتقال حرارت جلوگیری می‌کند. این تیغه پلاستیکی علاوه بر حرارت، از انتقال صدا، آلودگی‌های شیمیایی و زیست‌محیطی نیز جلوگیری می‌کند. پنجره‌های ترمال بریک مانند پنجره‌های آلومینیومی نرمال، مزایایی از قبیل سبک بودن، سازگاری با محیط‌زیست، قابلیت بازیافت، غیر قابل اشتعال بودن، مقاوم در برابر لرزش‌ها و . ... را دارد. شاید بتوان گفت تنها عیب این پنجره‌ها قیمت بسیار زیاد آن نسبت به انواع نرمال است، همین مسئله باعث شده تا بسیاری از فعالان حوزه ساختمان، استفاده از این پنجره‌ها را به‌صرفه ندانند، اما در برخی کشورهای خارجی که منابع انرژی بسیار محدود و گران است، استفاده از پنجره‌های دوجداره ترمال بریک ضروری است. چون اتلاف انرژی را به صفر می‌رساند. در کل استفاده از درب و پنجره ترمال بریک آلومینیومی یک گزینه ای ایده آل برای هر سازه ای است. فروشگاه سازوکار ارائه دهنده درب آلومینیومی سرویس بهداشتی و همچنین پنجره های ترمال بریک است. برای خرید و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان آریا سازوکار تماس بگیرید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید