کارخانه شیشه جام

بسیاری از تولیدکنندگان به منظور استفاده بهتر و مفیدتر از شیشه در صنعت و به ویژه در ساختمان سازی، تغییراتی را در آن ها اعمال می‌کنند. یکی از شیشه‌هایی که این تغییرات در آن لحاظ شده، شیشه جام است. شیشه جام به شیشه هایی گفته می شود که از ابعاد استاندارد ملی خارج بوده و اندازه آن ها بزرگ تر از حد معمول است.

البته تولید این نوع از شیشه ها کار بسیار سختی است که به رعایت اصول خاصی نیاز دارد. همین موضوع کار را برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان سخت می کند. این مشکل حتی هنگام حمل آن نیز وجود دارد به همین دلیل از خودروهای مخصوصی برای آن استفاده می شود.
به طور کلی در کارخانه تنها از یک نوع شیشه برای تولید شیشه های جام استفاده می شود. این شیشه ها که به شیشه سکوریت معروفند در ضخامت های مختلف ٤ الی ١٠ میل تولید شده و برای ساخت شیشه جام مورد استفاده قرار می گیرند. دلیل استفاده از این شیشه این است که سکوریت از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار بوده و امکان شکستن آن بسیار پایین است.

فرایند تولید شیشه جام در کارخانه

برای تولید شیشه جام از دو روش استفاده می شود. تولید این شیشه در حالت اول با استفاده از کوره های عمودی و در حالت دوم با استفاده از کوره های افقی انجام می گیرد.
اتفاقی که در کوره های عمودی رخ می دهد ورود شیشه هایی با سایز بزرگ است که به وسیله دو گیره مهار شده اند. این شیشه ها پس از داخل شدن به کوره، تحت عملیات سکوریت سازی قرار می گیرند. گفته می شود بزرگترین ابعادی که در کوره های عمودی تولید می شود ابعاد ٢٦٠ در ١٦٠ است.
اما در کوره های افقی شیشه جام را به صورت افقی داخل کوره برده تا پس از ورود عملیات سکوریت سازی آغاز گردد. بزرگترین ابعاد تولید شده شیشه جام در کوره افقی دارای حداکثر عرض ٣٢٠ سانتی متر و ارتفاع ٦٠٠ سانتی متر است.
گفتنی است که شیشه جام تولید شده در کوره عمودی نسبت به کوره افقی دارای مقاومت و استحکام بیشتری است؛ به طوری که این نوع شیشه به راحتی دچار شکستگی نمی شود. علت این استحکام و مقاومت نیز وارد شدن فشار و حرارت از تمام جهات به صورت عمودی بر روی شیشه است.

شیشه تولید شده در این کارخانه ها با استفاده از ابزارآلات مخصوص و با دقت بسیار به محل پروژه حمل می شود.

فرایند تولید شیشه جام در  کارخانه

کارخانه تولید شیشه جام در ایران

در کارخانه های تولید شیشه سازی ایران روزانه ٥٥٠ هزار متر مربع شیشه جام برای کارهای ساختمانی تولید و عرضه می گردد. بعضی از این کارخانه ها روزانه ٢٥٠ تن شیشه هایی با ضخامت ١ الی ٨ میلی متر جهت مصارف مختلف تولید می کنند که بیشتر از طریق فرایند کشش افقی و در کوره های افقی تولید می شوند.
با وجود سختی در حمل و نصب شیشه جام و خطرات احتمالی که می تواند به همراه داشته باشد، استفاده از این شیشه های غول پیکر به دلیل زیبایی خاص خود همیشه مورد توجه طرفداران و معماران به ویژه در نماهای شیشه ای بوده و هست.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید