خط تولید شیشه سکوریت

برای تولید شیشه سکوریت ابتدا باید شیشه معمولی تولید شده و با انجام فرایندهای حرارتی خاصی آن ها را به سکوریت تبدیل کرد، برای این کار ابتدا باید شیشه را به ابعاد مورد نظر برش و سپس فرایند سکوریت را انجام داد، عمل سکوریت کردن به این منظور انجام می شود که خطر استفاده از شیشه کم شود. برای خرید انواع شیشه سکوریت با طرح ها و رنگ های مختلف در ضخامت های متفاوت می توانید از کالای سازوکار دیدن فرمایید. 

تولید شیشه سکوریت

در واقع عمل سکوریت کردن به اینگونه می باشد که ابتدا شیشه را به سایز مورد نظر برش داده و توسط سنگ دیاموند لبه های آن را صیقل می دهند پس از آن در کوره با حرارت 625 درجه قرار داده و گرم می کنند سپس از کوره خارج و به سرعت وارد خنک کننده می کنید تا شیشه فوری خنک شود. پس از سکوریت کردن مقاومت مکانیکی شیشه بالا می رود اما ویژگی هایی مانند رنگ، درصد عبور نور، وزن مخصوص، نقطه ذوب و ... بدون هیچ تغییری باقی می مانند. مقاوت شیشه سکوریت 4 برابر شیشه اصلی می باشد و به دلیل میزان بالای انرژی الاستیک، پس از شکستن به قطعات ریز فاقد لبه تیز تبدیل می شود که خطری به همراه ندارد و به دلیل فرایندی که طی می کند سطح صیقل و صافی دارد. برای تولید شیشه سکوریت باید مراحلی خاص و با ترتیب مشخصی انجام شوند تا مواد خام تشکیل دهنده شیشه در نهایت به محصول با کیفیت بالا تبدیل شود. در کارخانه ساخت شیشه مراحل مختلف تولید دارای ظرافت هایی است که توجه به آن ها باعث افزایش کیفیت می شود. به طور کلی شیشه از سه ماده ماسه، آهک و کربنات سدیم به وجود می آید. برای تهیه شیشه ابتدا مواد اولیه را به حالت پودری تبدیل و با انتخاب مقدار مناسب با کمی آب مخلوط می کنند سپس مواد ترکیب شده را به کوره منتقل می کنند، مواد شروع به ذوب شدن کرده و به صورت خمیری در می آید، پس از این مرحله با گرفتن ناخالصی های خمیر، شیشه را بی رنگ کرده و به شیشه فرم می دهند و در آخر شیشه را دیاموند می کنند.

نحوه تولید شیشه سکوریت باعث می شود که این شیشه ها بتوانند از 4 تا حدود 5 برابر ظرفیت تحمل شیشه های عادی را داشته باشند و بنابراین در برابر فشارهای مکانیکی، ضربه های آنی، تغییرات دمایی و بحران های حرارتی، برف و تگرگ و وزش های شدید باد و... استقامت بسیار خوبی را از خود نشان می دهند. درواقع هر گونه تغییر از جمله سایز و ابعاد شیشه، ایجاد حفره و سوراخ و تغییرات دیگر می بایست پیش از اینکه فرایند تولید شیشه سکوریت آغاز شود انجام شود. به دلیل اینکه پس از انجام عملیات های لازم، کلیه فشار های این چنینی از تاب و توان شیشه سکوریت خارج است. پس از اینکه شیشه سکوریت مراحل اصلی تولید خودش را پشت سر گذاشت، قسمت های بیرونی تر شیشه به دلیل اینکه سریع تر سرد می شوند، میل به انقباض دارند و بخش های درونی تر که هنوز گرم هستند ممانعتی در این کار نمی کنند. اما با گذشت زمان که بخش های خارجی سرد شده اند و بخش های داخلی نیز در حال سرد شدن هستند و میل منقبض شدن دارند، بخش های خارجی از این کار جلوگیری می کنند. این امر باعث می شود که در سطح خارجی تنش فشاری و در بخش مرکزی تنش کششی به وجود آید. شیشه سکوریت در چنین موقعیتی تنش فشاری در حدود 100Mpa دارد، همچنین تنش کششی آن چیزی حدود 50Mpa است. انرژی الاستیک بسیار زیادی که در شیشه سکوریت جمع شده است باعث می شود اگر شیشه دچار شکستگی شد، به بخش های بسیار کوچکی تبدیل شود و لبه های این تکه ها خاصیت برندگی نداشته باشند. این امر باعث می شود که شیشه سکوریت خطر بسیار کمتری را داشته باشد.

تولید شیشه سکوریت

ترکیبات شیشه سکوریت

در تولید شیشه ترکیباتی مورد استفاده قرار می گیرند که سبب بالا رفتن کیفیت شیشه می شوند که این ترکیبات شامل:

  • سدیم نیترات به منظور از بین بردن رنگ سبز شیشه
  • منگنز اکسید برای بالا رفتن مقاومت شیشه و شفاف شدن آن
  • سرب اکسید و نقره اکسید برای بالا بردن کیفیت در شیشه های کریستال
  • روی اکسید به سبب افزایش مقاومت در برابر حرارت

مواد اولیه شیشه به طور کلی بسیار فراوان هستند و از تمام عناصر موجود در محیط می توان آن را تهیه کرد اما 3 عنصر، کلسیم کربنات، سدیم کربنات و سلیس از ماده های اصلی تشکیل دهنده شیشه می باشند.

نحوه تولید شیشه سکوریت

  • همانطور که گفتیم ابتدا باید شیشه را به آن سایزی که مورد نظر است برش و سپس عمل سکوریت کردن را انجام داد زیرا پس از تولید شیشه سکوریت نمی توان هیچگونه برش، سوراخ و ... را روی شیشه انجام داد و سبب شکستن شیشه سکوریت می شود.
  • شیشه را به داخل دستگاه شستشو فرستاده و آن را عاری از هرگونه گرد و غبار می کنند.
  • لبه های شیشه را با سنگ صیقل می دهند و در کوره های پیشرفته هوریزانتال تا دمایی حدود 700 درجه گرم می کنند. در این کوره ها شیشه به طور مداوم به صورت افقی به وسیله سرامیک های پیشرفته به سمت جلو و عقب حرکت می کند که با این عمل شیشه عاری از هرگونه قوس و موج می شود.
  • به محض خارج کردن شیشه از کوره باید عمل سردسازی را انجام داد و به سرعت خنک شود، این عمل باید به صورت ناگهانی و تحت شرایط خاصی انجام شود، این دستگاه دارای بادبزن پیشرفته است و در عرض چند ثانیه عمل خنک کردن را انجام می دهد.

شیشه های سکوریت در ضخامت های 3-20 میلی متری تولید می شوند. در برخی از کارخانه ها، شیشه در ابعاد 3000-5500 میلی متری تولید می شود. قیمت شیشه سکوریت با توجه به ابعاد متفاوت است شما می توانید برای اطلاع از تغییرات قیمت به ساز و کار مراجعه کنید. 

نظرات خود را با ما در میان بگذارید

سوالات متداول تولید شیشه سکوریت

تولید شیشه سکوریت به چه صورت است؟

در واقع عمل سکوریت کردن به اینگونه می باشد که ابتدا شیشه را به سایز مورد نظر برش داده و توسط سنگ دیاموند لبه های آن را صیقل می دهند پس از آن در کوره با حرارت 625 درجه قرار داده و گرم می کنند سپس از کوره خارج و به سرعت وارد خنک کننده می کنید تا شیشه فوری خنک شود. 

خط تولید شیشه سکوریت چند مرحله دارد؟

تولید شیشه سکوریت را می توان به 5 یا 6 مرحله دسته بندی کرد.