سقف کاذب چیست

سقفی که از مواد سبک ساخته شده است و توسط یک اسکلت محکم به زیر سقف اصلی وصل می شود که هیچگونه فشار و باری به سقف کاذب وارد نمی شود.

کار سقف کاذب چیست

افراد بسته به نوع و کاربرد محیط خود این گونه سقف ها را به دلایل مختلف نصب می کنند. از جمله کارهای اصلی سقف کاذب، ایجاد پوشش برای سازه های سقف اصلی است که جهت نورپردازی و ایجاد نورهای مخفی می باشد که زیبایی فضا را دو چندان می کند. کاربرد دیگر آن ایجاد حجم های دکوراتیو به منظور زیباسازی و یا ایجاد تناسب با نوع کاربرد آن مکان (اداره، سینما، هنری، منزل و...) است که به تخصص معماری نیاز دارد. همچنین از دیگر کارهای سقف کاذب می توان به ایجاد فضای آکوستیک، جلوگیری از اتلاف رطوبت و دما و... نام برد. این نوع سقف برای افرادی که به دنبال بازسازی منزل و یا بنای خود هستند نیز بسیار مناسب است که تغییر بسیار اساسی در ظاهر و زیبایی ایجاد می کند.

کار سقف کاذب چیست

اجزای تشکیل دهنده سقف کاذب

اجزای سقف کاذب براساس مواد و انواع سقف های کاذب، مختلف می باشد. با توجه به نوع ماده استفاده شده سقف های کاذب را می توان به نوع چوبی، آلومینیومی، شیشه ای، ورق های فلزی روکش دار، سقف کاذب رابیتس با گچ یا سیمان، سقف های کناف، سقف کاذب پلکسی، سقف کاذب PVC و... تقسیم کرد. به طور کلی همه ی سقف های کاذب باید یک اسکلت سازه ای داشته باشند که اجزای زیباسازی روی آن نصب می شوند. در ادامه در مورد اجزای هر یک از انواع سقف کاذب بیشتر توضیح می دهیم:

  • سقف کاذب رابیتس: سازه اصلی از نبشی و میلگردهایی تشکیل شده که توسط جوشکاری به چهارچوب اصلی متصل می شوند و پس از اتصال به یکدیگر توسط سیم آرماتوربندی، یک شبکه ی فلزی محکم ایجاد می شود که توری های گالوانیزه (رابیتس) روی آن نصب می شوند و در نهایت گچ یا سیمان روی آن را می پوشاند. این نوع سقف وزن نسبتا بالایی دارد.
  • سقف کاذب کناف: کناف معمولا برای زیباسازی و ایجاد نورهای مخفی داخل ساختمان به کار می رود. ابتدا یک شبکه از پروفیل های سبک توسط پیچ های مخصوص به هم متصل می شود که مکان آن در سقف و دیوارها باید محکم باشد. سپس ورق های گچی به نام کناف با طرح های دلخواه برش زده می شود و روی پروفیل ها پرچ می شوند. جهت زیباسازی پس از سنباده کشی روی آن رنگ زده می شود. این سقف را برای سطوح صاف و برجسته می توان به کار برد که سرعت نصب بالایی دارد.
  • سقف کاذب آکوستیک: این نوع سقف یک ایزوله صوتی برای بسیاری از مکان ها از جمله سالن های دارای بلندگو مثل سالن سخنرانی ایجاد می کند. در این نوع سقف از مصالحی نظیر پارچه ها، ورقه های مقوایی و صفحات گچی و... استفاده می شود.
  • سقف کاذب آلومینیومی: این نوع سقف از انواع ورق های گالوانیزه در رنگ های مختلف ساخته می شود که در آن ورق ها به صورت تایل هایی در شیارهای یکدیگر چفت می شوند و بسیار سبک می باشد. این نوع سقف نیاز به زیباسازی ندارد چرا که ورق ها دارای طرح های آماده می باشند.
  • سقف کاذب چوبی و کامپوزیت: امروزه سقف های کاذب چوبی و کامپوزیتی از جمله مواد پلاستیک نیز کاربرد زیادی دارند. ابتدا سازه اولیه این سقف با پروفیل های سبک و نبشی ایجاد می شود و سپس تایل های مورد نظر در ابعاد دلخواه درون یکدیگر قرار می گیرند.
نظرات خود را با ما در میان بگذارید