زرد شدن پنجره پی وی سی

پی وی سی یا PVC مخفف Poly Vinyl Chloride پلی وینیل کلراید، یک ترموپلاستیک پلیمر است که در صنعت و ساختمان سازی کاربرد زیادی پیدا کرده است. این ماده در صنعت پتروشیمی تولید می‌شود و مصرف آن در جهان روز به روز افزایش می‌یابد. پی وی سی یک ماده مقاوم، سخت ولی انعطاف پذیر است که برای ساخت انواع درب و پنجره به کار می‌رود. پی وی سی نیز مانند هر ماده دیگری جنس خوب و بد دارد. جنس خوب و با کیفیت پی وی سی از مواد مرغوب تولید می‌شود در حالی که برای ساخت پی وی سی درجه دو از موادی بی کیفیت و ضایعاتی استفاده می‌شود. در صورتی که برای درب و پنجره از پی وی سی درجه دو و بی کیفیت استفاده شود به مرور زمان و براثر شرایط فیزیکی و نور خورشید تغییر رنگ می دهد و زرد می‌شود. در این مقاله به بررسی موضوع زرد شدن پروفیل پی وی سی و روش هایی برای سفید کردن آن می‌پردازیم.

علل زرد شدن پنجره پی وی سی چیست

زرد شدن پنجره پی وی سی ممکن است چندین علت داشته باشد. دی اکسید تیتانیوم یک تثبیت کننده است که در ساخت پنجره پی وی سی از آن استفاده می‌شود. حالا اگر به جای دی اکسید تیتانیوم از مواد مشابه آن که غیراستاندارد هستند استفاده شود باعث زرد شدن پنجره پی وی سی می‌شوند. دلیل دیگر زرد شدن پنجره پی وی سی استفاده غیر استاندارد از خود دی اکسید تیتانیوم است. غلظت نامناسب از دی اکسید تیتانیوم در پی وی سی باعث زرد شدن پنجره پی وی سی می‌شود‌. یکی دیگر از دلایل زرد شدن پنجره پی وی سی آب و هوای نامناسب است. برای تهیه پنجره پی وی سی بهتر است پروفیل متناسب با آب و هوای همان منطقه که غلظت خاصی از دی اکسید تیتانیوم را دارد انتخاب شود. اشعهUV یکی دیگر از علل زرد شدن پنجره پی وی سی است. این اشعه که در نور خورشید وجود دارد روی رنگدانه‌های دی اکسید تیتانیوم تاثیر گذاشته و باعث از بین رفتن آنها و در نتیجه زرد شدن پنجره پی وی سی شود.

علت زرد شدن پنجره پی وی سی

آیا پنجره پی وی سی زرد را می‌توان سفید کرد

در اصل اگر پنجره پی وی سی زرد شود امکان سفید کردن آن وجود ندارد اما می‌توان با رعایت نکات حفظ و نگهداری پنجره پی وی سی جلوی زرد شدن آن را گرفت. اگر پنجره پی وی سی زرد شده باشد می توان از دستمال مرطوب که حاوی شوینده‌های صابونی است تا حدودی زردی آن را کم کرد. اما این کار باعث سفید شدن قطعی پنجره پی وی سی نمی شود. به هنگام خرید پنجره پی وی سی بایستی از پروفیل باکیفیت و مرغوبی که میزان استانداردی از دی اکسید تیتانیوم دارد خریداری شود، در غیر اینصورت پروفیل بی کیفیت خیلی سریع تغییر رنگ داده و حتی به مرور زمان مقاومت خود را از دست می دهد و تغییر شکل هم می دهد.

روش های نگهداری از پنجره پی وی سی

به هیچ عنوان از مواد شوینده قوی مثل انواع سفید کننده ها و جرم گیر و یا حتی سمباده برای سفید کردن پنجره پی وی سی استفاده نکنید زیرا این مواد باعث تخریب لایه بیرونی پروفیل و زرد شدن پنجره پی وی سی می شوند. برای تمیز کردن پنجره پی وی سی از دستمال های بدون پرز نانو به همراه شوینده های سبک استفاده کنید. لیبل روی پروفیل پنجره پی وی سی را بعد از نصب جدا کنید زیرا اگر بیش از حد بماند و بعد جدا شود ممکن است به پروفیل نیز صدمه وارد کند.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید