طراحی و اجرای نمای شیشه ای

به طور کلی نمای ساختمان یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن به شمار می‌روند که دائما تحت تاثیر فناوری‌های جدید هستند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی‌های مورد استفاده در صنعت شیشه‌سازی طراحی و اجرای نمای شیشه ای یکی از پرطرفدارترین پوشش‌های ساختمانی محسوب می‌شود. در اجرای نمای شیشه‌ای ساختمان از طیف متنوعی از شیشه‌ها با ضخامت‌های گوناگون استفاده می‌گردد. طراحان در اجرای نمای ساختمان همواره در تلاش هستند که سبکی خاص و زیبا را خلق کنند. در این مطلب با مراحل طراحی نمای شیشه‌ای آشنا خواهید شد، پس اگر قصد دارید ظاهری زیبا و جدید به ساختمان خود بدهید، تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید. برای ثبت سفارش و استعلام قیمت شیشه در انواع مختلف با کارشناسان ساز و کار تماس بگیرید.

طراحی و اجرای نمای شیشه ای


مراحل طراحی نمای شیشه ای چیست؟

اجرای نمای شیشه‌ای به چندین روش صورت می‌گیرد که با توجه به هدف و بودجه خود می‌توانید یکی از این موارد را انتخاب کنید. انواع روش‌های مختلف اجرای نمای شیشه‌ای عبارتند از:

  • کرتین وال لامل یا استیک
  • کرتین وال یکپارچه یا یونیتایز
  • کرتین وال عنکبوتی یا اسپایدر

طراحی و اجرای نمای شیشه ای

در هنگام طراحی و نصب نمای شیشه‌ای اصول مشخصی وجود دارند که باید حتما رعایت شوند. در ادامه مراحل کلی و مشترک بین این روش‌ها شرح داده شده است.

  • طراحی سازه: طراحی سازه نمای شیشه‌ای و هر نمای سازه‌ای دیگری باید به صورت همزمان با طراحی معماری آن انجام گیرد. در این زمان برخی از عوامل مانند ارتفاع سقف طبقات، آکس‌بندی سازه اصلی بنا و ارتفاع کل ساختمان بر نمای سازه تاثیر مستقیم دارند، همچنین در طراحی نمای شیشه‌ای باید فاکتورهایی مانند بار وارد بر سازه نما، ضخامت شیشه‌ها و سایر جزئیات اجرایی را نیز در نظر بگیرید، زیرا توجه نکردن به این موارد احتمال بروز خطرات و خسارات مالی و جانی را افزایش می‌دهد.
  • اجرای زیرسازی فلزی: یکی دیگر از نکات قابل توجه در طراحی و اجرای نمای شیشه ای اجرای درست و اصولی زیرسازی فلزی است. برای ساخت زیرسازی فلزی که به منظور اتصال سازه نما به سازه اصلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، به جزئیات مختلفی توجه می‌گردد. در واقع زیرسازی فلزی از طریق جوشکاری به سازه اصلی بنا متصل می‌شود. سپس یک پروفیل نبشی روی کمربند آهنی نصب شده و در نهایت براکت آلومینیومی با پیچ و مهره به نبشی اتصال می‌یابد.
  • ساخت سازه آلومینیومی: برای این منظور در ابتدا سازه‌های آلومینیومی عمودی طبق نقشه‌های اجرایی مربوط به نمای شیشه‌ای برش داده می‌شوند، سپس اتصالات مورد نظر (لقمه‌های اتصال) به لامل‌های افقی پیچ گردیده و در نهایت برش لامل‌های افقی اتفاق می‌افتد. در این مرحله هرگونه عایق‌کاری از پیش مشخص شده به لامل‌ها افزوده می‌گردد. در مرحله آخر از ساخت سازه آلومینیومی لامل‌های عمودی به کمربند فلزی وصل شده و بعد لامل‌های افقی به آن‌ها پیچ می‌شوند.
  • نصب شیشه‌ : در این مرحله از طراحی و اجرای نمای شیشه ای، شیشه‌های مورد نظر را در قاب‌های آلومینیومی ساخته شده قرار می‌دهند. برای ثابت کردن شیشه درون این قاب‌ها از فیکساتورهای آلومینیومی به طور موقت استفاده می‌شود. این قطعات اتصال دهنده به قاب‌ها پیچ می‌گردند.
  • نصب درپوش: درپوش‌ها وظیفه پوشش نگهدارنده‌های یکپارچه را برعهده دارند. این درپوش‌ها به صورت یکسره روی لامل‌های عمودی و افقی نصب می‌شوند، سپس کارشناسان نصب نماهای شیشه‌ای فیکساتورهای موقت را باز کرده و نگهدارنده‌های یکپارچه را روی لامل‌ها پیچ می‌کنند. در نهایت درپوش‌های نمای شیشه‌ای روی نگهدارنده‌ها نصب می‌گردند.

طراحی و اجرای نمای شیشه ای


مراحل اجرای نمای شیشه به چه چیزهایی بستگی دارد؟

همانطور که بیان شد، طراحی و اجرای نمای شیشه ای نیاز به رعایت یک سری اصول دارند. طراحی نمای شیشه‌ای باید به گونه‌ای صورت گیرد که بارهای موجود به سازه اصلی بنا منتقل شود. بار وارد شده به نمای شیشه‌ای از طریق مجموعه‌ای از المان‌های خاص به سازه اصلی ساختمان ارسال می‌گردد، بنابراین با در نظر گرفتن یک سری قوانین تحمل نمای شیشه‌ای را در برابر تحمل بار افزایش خواهید داد، همچنین در هنگام طراحی و نصب نمای شیشه‌ای باید سیستم rain screen را نیز در نظر بگیرید. این سیستم با ارزش یک اصل مهم در اجرای نماهای شیشه‌ای است. تعادل فشار هوا بین rain screen داخلی و خارجی مانع از نفوذ آب به داخل ساختمان می‌شود. در این روش نماکاری شیشه در فضای مشخصی بین واشرهای بیرونی و داخلی به نام فاق قرار می‌گیرد. در این شرایط هوای بین فاق به بیرون منتقل شده و نوعی تهویه صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است که فشارهای موجود از گوشه‌های داخلی و خارجی واشر یکسان است. در این صورت آب از طریق اتصالات نمی‌تواند وارد ساختمان شود. این سیستم در صورت خراب بودن واشر نیز از ورود آب جلوگیری می‌کند، بنابراین مهندسان واجد شرایط اجرای نمای شیشه‌ای باید از عهده اجرای سیستم rain screen به عنوان یکی از قوانین طراحی و اجرای نمای شیشه‌ای برآیند. یکی دیگر از معیارهای قابل توجه در اجرای نماهای شیشه‌ای میزان قابلیت حرارتی بودن آن‌ها است. این قابلیت از اتلاف انرژی و هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی جلوگیری می‌کند. امروزه شیشه‌های مختلفی با تکنولوژی‌های جدید همانند Sunergy تولید می‌شوند که قابل اجرا در روش‌های مختلف نمای شیشه‌ای هستند. پرکننده‌ها از دیگر گزینه‌های مورد توجه مهندسان به شمار می‌روند. پرکننده صفحاتی عموما از جنس شیشه هستند که در نمای شیشه‎ای بین قطعات عمودی قاب قرار می‌گیرند.

طراحی و اجرای نمای شیشه ای

مزایای طراحی و اجرای نمای شیشه ای توسط سازو کار

امروزه شاهد اجرای نمای شیشه‌ای در بسیاری از برج‌های اداری و تجاری و حتی ویلاها هستیم. استفاده از شیشه در نمای ساختمان‌های مختلف مزایای مختلفی به همراه دارد که بخشی از آن‌ها عبارتند از:

  • بهره‌مندی بیشتر از نور کافی و انرژی خورشید
  • عایق صوتی
  • جلوگیری از اتلاف انرژی
  • امکان ایجاد نماهایی در طرح و رنگ‌های مختلف
  • هزینه ساخت و نصب کمتر

البته یافتن نصاب باتجربه و ماهر برای پیاده‌سازی این‌گونه نماها اهمیت زیادی دارد، زیرا این امر به تخصص و مهارت فنی بالایی نیازمند است، به همین دلیل بهتر است که برای طراحی و اجرای نمای شیشه ای ساختمان خود به دنبال یک شرکت متخصص در این زمینه باشید. شرکتی که با بکارگیری تجهیزات پیشرفته و تکنسین‌های کارآزموده سابقه‌ای درخشان در امر ساخت و نصب نماهای مدرن ساختمانی داشته باشد. پیشنهاد ما به شما شرکت سازوکار است. با کمک این تیم مجرب به راحتی می‌توانید پروژه‌ها و خواسته‌های خود مطرح کرده و آن‌ها را با بهترین کیفیت تحویل بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید