روش اجرای نمای اسپایدر

روش اجرای نمای اسپایدر یکی از مهم ترین قسمت ها در ساخت سازه های مدرن است.نمای اسپایدر امروزه به عنوان یکی از زیباترین و مدرن ترین نماها در ساختمان ها مورد استفاده قرار میگیرد. برای اجرای این نوع نما ، شیشه هایی را با استفاده از اتصالات مخصوص به هم متصل می کنند و به این صورت یک نمای خاص و جذاب ایجاد می گردد که بیشتر در شرکت ها و مراکز اداری مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که روز به روز شاهد استفاده بیشتر از این نماها در اماکن مختلف هستیم، در این مطلب از ساز و کار در مورد این نوع نما بیشتر صحبت می کنیم تا بتوانید اطلاعات مناسبی در خصوص روش اجرای نمای اسپایدر داشته باشید. اول از همه این موضوع را بررسی میکنیم که شیشه اسپایدر چیست:
شیشه اسپایدر یا Point fixed glass facades نوعی از نمای تمام شیشه ای است که در آن شیشه ها با استفاده از اسکلتی فلزی نصب می شوند و برای نگه داشتن آنها از هیچ قابی استفاده نمی گردد. این نمونه نما که ممکن است آن را "اسپایدر گلس (Spider Glass)" نیز بنامند یکی از نماهای زیبای امروزی است که زوایه دید بسیار وسیعی را در اختیار شما قرار می دهد و همانطور که می توانید از نام آن حدس بزنید، شکل ظاهری این نما عنکبوتی شکل است که این موضوع نیز میتواند ظاهری مدرن به فضای مورد نظر شما بدهد.

جزئیات نمای اسپایدر dwg

جزئیات نمای اسپایدرdwg ، همان اجزای تشکیل دهنده نمای اسپایدر است که به طور عمومی در بیشتر موارد نمای شیشه ای اسپایدر استفاده شده و می توانید آنها را مشاهده کنید. در ادامه ما این موارد را برای شما نام میبریم و علاوه بر اینکه اسم انگلیسی این اجزا (که بسیار پر استفاده هستند) را در اختیار شما قرار می دهیم، توضیحات مختصری در مورد هر بخش به شما ارائه میکنیم.
• Routel یا بست نگهدارنده شیشه: اگر در زمان اجرای نمای اسپایدر شما قصد استفاده از شیشه هایی با ضخامت بالا داشته باشید، باید از بست نگهدارنده یا بست تثبیت کننده شیشه استفاده کنید. این نوع بست ها معمولا در سه نوع دوجداره، تک جداره و مفصلی مورد استفاده قرار می دهند.
• Structure یا اسکلت اصلی: تمام فشارهایی که به نمای اسپایدار وارد میگردد به اسکلت اصلی منتقل می شود. ضخامت بخش های مختلف اسکلت اصلی نمای اسپایدار باید با توجه به وزن شیشه ها و ابعاد سازه انتخاب شود. در نظر داشته باشید که اگر ضخامت کمتر از حد مجاز باشد توانایی تحمل فشارهای وارده را نخواهد داشت و همچنین در صورتی که ضخامت استراکچرها بیشتر از حد مجاز باشد، باعث وارد شدن فشار اضافی به شیشه می شود.

جزئیات نمای اسپایدر dwg
• Glass یا شیشه: همانطور که تا اینجای کار نیز به آن اشاره کرده ایم، شیشه ها بخش اصلی نمای اسپاید هستند. شیشه مورد استفاده در این نما باید به گونه ای باشد که بتواند تغییرات دما و فشارهای مختلف را تا حد مشخصی تحمل کند، به همین دلیل در بیشتر موارد از شیشه لمینت در این نما استفاده می شود. همچنین در مواردی برای جلوگیری از اتلاف انرژی از شیشه های دوجداره نیز استفاده می شود.
• Connector یا اتصالات: اتصالات مورد استفاده در نمای اسپایدر را با نام آداپتور نیز می شناسند و وظیفه اصلی آنها اتصال اسپایدر به سازه اصلی است. علاوه بر آن تمامی فشارهایی که بر مفاصل وارد میگردد توسط این قسمت به اسکلت اصلی انتقال پیدا میکند.
• Spider Arms یا بازوهای اسپایدار: این قطعات را با نام دسته های اسپایدر نیز می شناسند و وظیفه آنها نگه داشتن شیشه ها در نمای اسپایدر می باشد. این دسته ها دارای انواع مختلفی هستند که با توجه به ابعاد کلی نما، محل قرار گیری و نحوه قرارگیری شیشه از آنها استفاده می شود که عبارتند از: "چهار شاخ، سه شاخ، دو شاخ، یک شاخ". همچنین برای انتخاب جنس دسته های اسپایدر باید در نظر داشته باشید که آب و هوای محل مورد نظر چگونه است.

دتایل شیشه اسپایدر

دتایل شیشه اسپایدر همانطور که گفتیم با توجه به محل مورد نظر و طراحی انجام شده برای نما در نظر گرفته می شود. به همین دلیل است که اجرای نمای اسپایدر در شرایط مختلف نیازمند محاسبات و اندازه گیری های پیچیده و با دقت بسیار بالا است. دلیل این همه دقت بالا این است که اگر کوچکترین اشتباهی در اندازه گیری ها و یا اجرای کار رخ دهد، ممکن است که به نابودی کل پروژه نما بیانجامد. در ادامه این قسمت انواع روش اجرای نمای شیشه اسپایدر را به صورت مختصر به شما معرفی خواهیم کرد.

  • اجرای نما به روش Spider Truss وSpider Pipe: در این دو روش برای اجرای نما از لوله های فولادی و استیل به عنوان اسکلت اصلی استفاده می کنند که ضخامت این لوله ها با توجه وزن و فشار وارده روی اسکلت نما مشخص می شود.
    • اجرای نما به روش Spider Clamp: در این نما به جای دسته اسپایدر و بست نگهدارنده شیشه از قطعات استیل استفاده می شود و نگهدارنده های به کار رفته در آن ها به صورت لوله هایی هستند که از درون آنها کابلی برای انتقال فشار به تکیه گاه اصلی به کار رفته است.
    • اجرای نما به روش Glass Fitting: در این نوع نما از شیشه های لمینت دولایه استفاده می شود که وظیفه تحمل وزن بار سازه را بر عهده دارند و برای سازه هایی مورد استفاده قرار میگیرند که ارتفاع آنها تا حدود 7 متر می باشد.
    • اجرای نما به روش Tension Cable وTension Rod: برخلاف روش های بالا، در این روش برای انتقال بار سازه از کابل هایی که با استفاده از اتصال دهنده ها به شیشه وصل شده‌اند استفاده می شود.
نظرات خود را با ما در میان بگذارید

نظر شما چیه؟  
به نقل از سید مهدی طبائیان نژا:
سلام چطور میتوانم جزییات اجرایی اسپایدر و دیتیل ها رو داشته باشم
با عرض سلام خدمت شما، لطفا با همکاران ما تماس بگیرید.
سلام چطور میتوانم جزییات اجرایی اسپایدر و دیتیل ها رو داشته باشم