شیشه تخت یا شیشه فلوت چیست

شیشه فلوت شیشه ای صاف و مسطح و بدون اعوجاج است که فرایند تولید خاصی دارد. در تولید شیشه فلوت پس از خارج کردن شیشه از کوره، آن را در داخل قلع مذاب شناور می کنند. شیشه های فلوت به شیشه جام یا سکوریت نشده نیز در بازار شناخته می شود و به دلیل عدم وجود خمیدگی و موج در آن بیشتر در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. شیشه فلوت، ساده ترین و اولین محصول در صنعت شیشه می باشد که در ضخامت های متنوعی بین 2 تا 20 میلیمتر تولید می گردد اما ضخامت 4 تا 12 میلیمتر آن بیشترین کاربرد را در صنایع ساختمان با توجه به شرایط محیطی دارد. شما عزیزان می توانید برای استعلام قیمت شیشه به سازوکار مراجعه نمایید.

شیشه فلوت چیست

تفاوت شیشه فلوت و شیشه ساده

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که تفاوت شیشه کریستال و فلوت و یا تفاوت شیشه ساده و فلوت در چیست؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم شیشه فلوت با شیشه ساده و کریستال فرق دارد. این تفاوت از ویژگی ها و متریال مورد استفاده در فرایند تولید نشات می گیرد. شیشه فلوت سطحی کاملا مسطح و بدون هرگونه حباب و خط و خش دارد. در ادامه به بررسی دقیق تر تفاوت شیشه ساده و فلوت می پردازیم:
شیشه فلوت از متریال ماسه دریایی، خاکستر سودا، پودر ماسه‌ سنگ کوارتز، دولومیت و… در نسبت های مشخص تولید شده. این مواد در دمای بالا در کوره ذوب شده و سپس در حوضچه قلع مذاب، غوطه ور می شود. پس از تعیین ضخامت و یکنواخت شدن آن، شیشه سرد می گردد. اما شیشه ساده از مواد اولیه پودر سنگ، سیلیس، خاکستر سودا، فسیل پتاسیم و ... با نسبت های معین تشکیل شده است، این مواد در کوره حرارت داده شده تا ذوب شوند و سپس با روش عمود و صاف کردن فرایند تولید طی می شود. ضخامت شیشه فلوت از 2.5 تا 20 میلیمتر می باشد و شیشه ساده با ضخامت 2 تا 6 میلیمتر تولید می‌شود. شیشه ساده بسیار شکننده می باشد و شفافیت پاینی دارد همچنین در برابر تغییرات جوی پایداری کمی دارد بطوری که در صورت بارش باران و تابش آفتاب کیفیت آن افت خواهد کرد اما شیشه فلوت از هر دو طرف کاملا صاف و بدون موج بوده و کیفیت پایداری دارد. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان سازوکار در ارتباط باشید.

تفاوت شیشه فلوت و شیشه ساده  

فرایند تولید شیشه فلوت

بطور کلی تولید شیشه به سه روش انجام می شود که عبارتند از: روش كششی، روش نورد و روش شناور . دو روش اول به دلیل مشکلاتی که در محصول نهایی وجود داشت کم کم کنار گذاشته شدند و در حال حاضر تولید شیشه به روش شناور مورد توجه تولید کنندگان می باشد. در این روش شیشه مذاب را بر روی سطح فلز مذاب، ریخته و شیشه فلوت را تولید می کنند. فلز مذابی که به عنوان بستر برای شیشه مذاب استفاده می شود معمولا قلع است زیرا علاوه بر گرانروی بهتری که نسبت به سایر فلزات مثل سرب دارد، دارای پایین ترین میزان فشار بخار و کمترین میزان واکنش آن با شیشه مذاب در 1050 درجه می باشد. البته برای پیشگیری از اکسید شدن قلع و رسوب کردن آن به شیشه باید شرایط خاصی برای حوضچه قلع فراهم نمود که شامل ایجاد محیط محافظت شده با استفاده از نیتروژن و هیدروژن می باشد. شیشه مذاب پس از حباب زدایی، و طی مراحل آماده سازی، وارد حوضچه قلع مذاب می گردد. میزان شیشه روی قلع مذاب با استفاده از ابزار Tweel که یک دیواره معلق و متحرک است، کنترل می شود. در نهایت شیشه ای بدون موج و مسطح تولید می گردد. با ایجاد نوسان در چگونگی جریان، سرعت غلطک و دمای متفاوت بر شیشه، ضخامت های متنوعی از شیشه را تولید می کنند. در مورد ابعاد شیشه فلوت باید گفت این شیشه ها معمولا با عرض 3 متر تولید می شوند.

تعریفی جامع از شیشه فلوت یا شیشه تخت

تعریفی جامع از شیشه فلوت یا شیشه تخت

شیشه تخت که در واقع با نام شیشه فلوت نیز معرفی می شود سطحی صاف و یک‌دست دارد و سطح آن عاری از موج است. فرآیند تولید شیشه فلوت با سایر شیشه ها متفاوت است و فرآیند مخصوص به خود را دارد. نحوه تولید شیشه تخت به این صورت است که پس از بیرون آمدن شیشه از داخل کوره، درون یک دیگ پر شده از قلع مذاب شناور می شود. این شیشه که با نام شیشه سکوریت نشده و یا شیشه خام هم معرفی می شود، به دلیل سطح صافی که دارد، اغلب مواقع در صنعت ساختمان سازی به کار می رود. همچنین شیشه تخت با ضخامت های متفاوتی ساخته می شود، به طوری که از ضخامت دو میلی متر تا بیست میلی متر تولید و ساخته می شود. البته لازم به ذکر است که سایز 4 الی 12 میلی متری آن پر مصرف ترین است. اگر ویژگی های شیشه تخت یا همان شیشه فلوت را بخواهیم برای شما شرح دهیم، می توان به سطح بسیار صاف و صیقلی آن اشاره کرد و همچنین نداشتن ناهمگونی قطری که به دلیل فرآیند ساخت این شیشه است. همچنین به دلیل سطح یکنواخت آن، جهت تولید آیینه های با کیفیت و مستحکم نیز از شیشه فلوت استفاده می کنند.
شیشه تخت در ابتدا به صورت خام و در حالتی که عملیات های سکوریتی نشده روی آن ها انجام نشده است، بسیار ضعیف و شکننده است اما پس از آنکه فرآیندهای حرارتی و افزایش لایه های محافظتی بر روی آن انجام شد، به شیشه هایی با مقاومت بالا تبدیل می شوند. درست است که این شیشه در ضخامت های متفاوتی به تولید می رسد، اما ضخامت 4 تا 12 میلی متری آن پر کاربردتر است. همچنین قیمت شیشه فلوت در مجموعه سازوکار بسیار مقرون به صرفه و با کیفیت بالا است. همچنین شیشه های تخت مزیت های بسیار زیادی دارند که در ادامه آن ها را برای شما عزیزان شرح می دهیم:

  • شیشه های تخت در مقایسه با شیشه های معمولی و یا سایر شیشه ها، ظرفیت تولید بیشتری دارند.
  • کیفیت نور شیشه تخت به اندازه ای زیاد است که می توان آن را با شیشه پولیش شده درجه یک تطبیق داد.
  • این مدل شیشه را می توان در مدل های متنوعی به تولید رساند.
  • از مزیت های مهم شیشه فلوت یا تخت، عایق بودن در برابر صدا و همچنین اتلاف انرژی است.
  • شیشه تخت ظاهر چشم نوازی را برای ساختمان ها به ارمغان می آورد.
  • قیمت آن ها بسیار مناسب است.

شیشه فلوت کاربردهای بسیار زیادی نیز دارد و از رایج ترین شیشه های مصرفی است. از جمله این کاربردها می توان به استفاده از آن در صنعت ساختمان، آیینه های مستحکم، زیبا سازی نما، دکوراسیون داخلی و یا خارجی یک ساختمان، برای تولید آکواریوم های بزرگ، جلوگیری از انتقال صدا و یا انرژی و... اشاره کرد. شیشه تخت فرآیند تولید مختص به خود را دارد که در اینجا این فرآیند را توضیح می دهیم. شیشه فلوت به سه شیوه کششی، نورد و شناور می تواند ساخته شود که روش کششی و نورد با مشکلاتی روبه‌رو بود و محصول نهایی جالبی را تولید نمی کرد و اکنون، تنها روش تولید شیشه فلوت شناور حرف اول را می زند. در این فرآیند روی سطح فلز ذوب شده، شیشه مذاب را می ریزند و به این صورت شیشه فلوت ساخته می شود. فلز مذابی که در این روش استفاده می شود اغلب فلز قلع است که فشار بخار بسیار کمی دارد و همچنین درصد واکنش دهی آن با شیشه ذوب شده، در دمای 1050 درجه پایین است. برای خرید شیشه فلوت می توانید به قسمت محصولات سایت سازوکار مراجعه کنید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید