مشخصات شیشه دوجداره استاندارد

تولیدکنندگان شیشه دوجداره بایستی شیشه های خود را بر مبنای استانداردهایی که برای این محصول مطرح است، طراحی و تولید نمایند. مصرف کننده نیز باید مشخصات شیشه دوجداره استاندارد را مورد بررسی قرار داده و بر مبنای آن بهترین شیشه دوجداره با بالاترین کیفیت را خریداری نمایند. پنجره های دوجداره زمانی می توانند به عنوان عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی مورد استفاده قرار گیرند که شیشه دارای استانداردهای مطرح شده در این زمینه باشد. شیشه های دوجداره در واقع بیشترین بخش پنجره دوجداره را تشکیل می دهند. بنابراین برای خرید این محصول بهتر است توجه بیشتری به چگونگی تولید و ساخت آن داشت. یکی از مشخصات شیشه دوجداره استاندارد، استفاده از شیشه هایی با گرید A است. در این نوع شیشه ها هیچگونه مشکلی در لایه های آن مانند خط و خش، جوش و یا عدم شفافیت وجود ندارد و در صورت مشاهده این مشکلات، شیشه گرید A نیست. از ویژگی های دیگری که شیشه دوجداره استاندارد بایستی داشته باشد، استفاده از اسپیسر یا فاصله انداز قاب آلومینیومی برای ایجاد فاصله بین شیشه های دوجداره است که بین جداره ها قرار می گیرد. اسپیسرها باید به صورت یکپارچه ساخته شوند و تنها در یک نقطه و در یکی از اضلاع به یکدیگر متصل می شوند و در صورت نداشتن این ویژگی، شیشه استاندارد نیست. یکی دیگر از ویژگی هایی که یک شیشه دوجداره استاندارد باید داشته باشد، وجود سوپاپ گاز در پنجره است. این سوپاپ های گاز بر روی یکی از ضلع های پنجره و بر روی اسپیسر قرار دارد و قابل دیدن است. یکی از راه های تشخیص وجود گاز آرگون در شیشه دوجداره، اختلاف دما بین سطح داخلی شیشه با سطح خارجی آن یعنی سطحی که با محیط بیرونی در تماس است، می باشد. قسمت داخلی شیشه بایستی گرم و بخش داخلی سرد باشد و در غیر این صورت گاز آرگون بین جداره ها وجود ندارد و شیشه غیر استاندارد است. از دیگر مشخصات شیشه دوجداره استاندارد، وجود رطوبت گیر داخل اسپیسرها است. تزریق ماده رطوبت گیر به نام سلی کاژل در دو ضلع شیشه، باعث می شود تا رطوبت بین شیشه ها، جذب شود. از علائم وجود رطوبت گیر در شیشه این است که وقتی شیشه دوجداره تکان داده می شود، صدایی مانند شن یا نمک داخل اسپیسر به گوش می رسد. در صورت نبود رطوبت گیر، در فضای بین دو شیشه رطوبت ایجاد می شود و شیشه غیر استاندارد است.

شیشه دوجداره استاندارد

شماره استاندارد شیشه دوجداره

مشخصات شیشه دوجداره استاندارد در ایران با شماره استانداردهای معینی، مشخص می شوند و این استاندارد در شرایط محیطی آزمایشگاهی با دمای 23 درجه سانتیگراد تعیین می گردد. استانداردهای اجباری برای شیشه دوجداره در ایران شامل شماره استانداردهای 8521 و 8522 است. این استانداردها ویژگی های مختلفی از شیشه دوجداره را مورد بررسی و آزمایش قرار می دهند. یکی از این تست ها، تعیین میزان پایداری و مقاومت شیشه در شرایط آب و هوایی مختلف است. شیشه های دوجداره بایستی در شرایط محیطی مختلف مانند محیط هایی با رطوبت بالا و همچنین از نظر نقطه برفک و مه گرفتگی دارای پایداری معینی باشد. موارد دیگری مانند تعیین ضخامت محفظه هوا، ضخامت شیشه مورد استفاده در پنجره دوجداره، میزان دوام شیشه در شرایط آب و هوایی تسریع شده، ابعاد شیشه و نشانه گذاری نیز از جمله تست ها و آزمایش هایی است که بایستی در تولید شیشه دوجداره مورد بررسی قرار گیرند. در صورت عدم رعایت این استانداردها، مشکلاتی مانند احتمال شکستگی در گوشه های پنجره که به مرور زمان باعث شکستن کامل پنجره می شود، عدم استفاده از این پنجره ها به عنوان عایق صوتی، عدم چسبندگی لایه های شیشه به اسپیسر و... برای پنجره به وجود می آید.

شماره استاندارد شیشه دوجداره  

استفاده از چسب مناسب در  شیشه دوجداره استاندارد

یکی از مهمترین مشخصات شیشه دوجداره استاندارد، استفاده از چسب های اولیه و ثانویه مناسب در تولید این محصول است. چسب اولیه که وظیفه ایجاد چسبندگی بین اسپیسر آلومینیومی و شیشه دوجداره را دارد، بایستی بسیار مرغوب باشد. علاوه بر این نحوه چسب زدن شیشه دوجداره باید به گونه ای انجام شود که وقتی شیشه دوجداره از روبرو دیده شود، اسپیسر آلومینیومی معلوم نشود. چسب های اولیه بایستی به صورت بوتیل تزریقی و نه بوتیل نواری مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از این چسب ها بایستی به گونه ای باشد که اسپیسر آلومینیومی توسط چسب یه صورت یکنواخت پوشیده شود و با چسب ثانویه نیز کاملا تلفیق شود. 
چسب ثانویه باکیفیت و مرغوب یکی از مشخصات شیشه دوجداره استاندارد بوده که معمولا از نوع چسب های پلی سولفاید می باشد. این چسب به وسیله دستگاه های مخصوص چسب پلی سولفاید در اطراف جداره های دو شیشه و در حاشیه شیشه ها تزریق می گردد. استفاده مناسب از چسب های ثانویه باعث می شود تا شیشه به عنوان عایق حرارتی و صوتی عملکرد خوبی داشته و از ایجاد بخار در شیشه و خارج شدن گاز آرگون بین جداره ها جلوگیری می کند. ضخامت چسب استاندارد در حاشیه شیشه ها بایستی حدود 4 تا 5 میلیمتر باشد و بایستی به گونه ای استفاده شود که وقتی از روبرو به شیشه نگاه می شود، دور تا دور شیشه ها یک حاشیه یکنواخت و سیاه رنگ وجود داشته باشد. شما عزیزان می توانید برای تهیه شیشه های دوجداره استاندارد و با کیفیت از طریق سایت ساز و کار اقدام نمایید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید