شیشه کریستال

شیشه کریستال

شیشه کریستال چیست؟

شیشه یکی از قدیمی ترین و جالب ترین متریال هایی است که از سالیان دور توجه افراد را به خود جلب کرده است. شیشه برای اولین بار از نخاله های آتشفشانی به وجود آمد. جالب است بدانید تاریخچه استفاده از شیشه به بیش از ٦٠٠٠ سال قبل بازمی گردد. در این مدت صنعت شیشه نیز مانند سایر صنایع پیشرفت های شگرفی داشته که این امر موجب افزایش تولید آن در بسیاری از کشورها از جمله ایران شده است.

شیشه کریستال
شیشه کریستال که شیشه سرب دار نیز نام دارد نوعی از شیشه های سیلیکاتی است که در ترکیب خود اکسید سرب دارد. به طور کلی شیشه هایی که بیش از ۲۴ درصد وزنشان را اکسید سرب تشکیل داده باشد شیشه کریستال نام دارند. سیلیسیم دی‌اکسید (سیلیکا يا سيليس) با فرمول شیمیایی SiO2، از دیگر عناصر به کار رفته در شیشه‌های کریستال است. البته اکسید سدیم و اکسید پتاسیم نیز در ترکیب شیشه های کریستال به چشم می خورند.
شیشه کریستال به دلیل سختی کم برای تراشکاری مناسب است. به همین دلیل بسیاری از ظروف تزیینی که به ظروف کریستالی معروفند از همین شیشه ها ساخته می شوند.

شیشه کریستال

ویژگی شیشه کریستال

شیشه های کریستال، ترکیبی از شیشه هستند که به گونه ای کاملا شفاف و بدون ذره ای ناخالصی تولید می شوند. چگالی شیشه های دارای سرب به دلیل بالا بودن جرم اتمی عنصر سرب، نسب به سایر انواع شیشه ها بالاست که همین مسئله موجب افزایش ضریب شکست نور در این شیشه ها شده است. به همین سبب شیشه های کریستال بسیار درخشانند که البته بسیاری از آن ها تولید داخل نبوده و از نوع وارداتی هستند.
برخی از تولیدکنندگان شیشه کریستال به جای استفاده از اکسید سرب از اکسیدهایی نظیر اکسید باریم یا اکسید روی استفاده می کنند. این کار به این دلیل است که اکسید سرب ماده ای سمی است و در پروسه تولید شیشه کریستال به مقدار قابل توجهی به صورت تبخیر وارد محیط زیست می شود که دارای آثار مخرب زیست محیطی است. به همین سبب در بسیاری از کشورها استفاده از اکسید سرب در کریستال ممنوع اعلام شده است.

شیشه کریستال

کاربرد شیشه های کریستال

شیشه های کریستال به دلیل براق و شفاف بودن کاربردهای گوناگونی دارند.
در حالت کلی از شیشه های کریستال در مصارف بسیاری می توان بهره برد. به طوری که از این نوع شیشه ها در طراحی دکور داخلی و خارجی بناها، هتل ها و فروشگاه ها به وفور استفاده می شود. همچنین از شیشه های کریستال در نمای خارجی ساختمان ها و برج ها نیز می توان استفاده کرد. جالب است بدانید محبوب ترین نوع شیشه های کریستال ساخت کشور بلژیک هستند که در جهان بسیار معروفند.

قیمت شیشه کریستال

ضخامت شیشه کریستال

شیشه‌های کریستال با ضخامت های مختلفی ساخته می‌شوند که نمونه های ١٠ میلی متری آن بیشترین میزان کاربرد را دارند. این نوع شیشه ها به دلیل درخشندگی بالا در بسیاری از جواهرفروشی ها و مکان های لوکس به کار می روند که این امر می تواند موجب کاهش ضریب امنیت شود.
به همین منظور توصیه می شود برای اماکنی که نمایش ظاهر اجسام از اهمیت ویژه ای برخوردار است (مثلا در جواهرفروشی ها) از شیشه های کریستال سوپر کلیر که دارای بیشترین میزان خلوص و ضخامت هستند استفاده کنید.

قیمت شیشه کریستال

قیمت شیشه کریستال

به دلیل نوسانات شدید ارزی نمی توان قیمت ثابتی برای شیشه کریستال در نظر گرفت. به همین سبب تنها می توان به عوامل موثر در تعیین قیمت شیشه اشاره کرد.
شفافیت و ضخامت شیشه کریستال از مهم ترین عوامل تعیین کننده قیمت آن هستند. در واقع هر چقدر شیشه شفاف تر و ضخیم تر باشد، باکیفیت تر و محکم تر است و در نتیجه قیمت بالاتری هم دارد.

قیمت شیشه کریستال

نظرات خود را با ما در میان بگذارید