تفاوت شیشه فلوت و سکوریت چیست؟

در صنعت شیشه سازی انواع مختلفی از شیشه بر حسب تقاضا تولید و عرضه می گردد. شیشه فلوت و شیشه سکوریت نیز انواع خاصی از این شیشه ها هستند. اما تفاوت بین این دو در چیست؟ برای درک بهتر موضوع ابتدا باید هر کدام را به صورت جداگانه معرفی کنیم.

شیشه فلوت چیست؟

اولین فرم تولید شده از شیشه را شیشه فلوت می گویند که در ضخامت های مختلف از ٢ میلی متر تا بیش از ٢٠ میلی متر تولید و عرضه می شود. در مراحل تولید شیشه فلوت، پس از ترکیب مواد اولیه در کوره و خارج شدن مواد مذاب با قرارگیری در درون حوضچه قلع، شیشه تبدیل به شیشه فلوت می شود.
البته شیشه های فلوت را نمی توان از همان ابتدا در صنعت به کار برد. چراکه هنوز فرایند سکوریت شدن بر روی آن ها اعمال نشده و آماده بهره برداری نیستند.

تعریف شیشه سکوریت 

شیشه سکوریت چیست؟ شیشه سکوریت همان شیشه فلوت است؛ با این تفاوت که عملیات سکوریت شدن روی آن رخ داده. در صنعت برای استحکام و فشردگی بیشتر، یک سری عملیات حرارتی با فرآیندهای مشخص بر روی شیشه فلوت اعمال می شود. البته این عملیات برای تولید شیشه های رنگی و لعاب کاری هم مورد استفاده قرار می گیرد تا آن ها را برای مصارف صنعتی قابل استفاده کند.
اما آیا شیشه سکوریت فقط از شیشه فلوت ساخته می شود؟
پاسخ این سوال منفی است. زیرا برای ساخت شیشه سکوریت می توان از شیشه خام نیز استفاده کرد. همچنین از شیشه های رفلکس دار، لاکی یا چاپ شده نیز برای ساخت شیشه سکوریت استفاده می شود.

تفاوت اصلی در روش ساخت شیشه فلوت و سکوریت

شیشه های فلوت صاف و دارای سطحی هموار هستند؛ به گونه ای که هیچ گونه خمیدگی یا موج در سطح آن ها دیده نمی شود. در فرایند تولید شیشه فلوت از حرارت بالا استفاده می شود تا شیشه انعطاف پذیری بالایی برای شکل دهی پیدا کند. بنابراین تفاوت اصلی شیشه فلوت و شیشه سکوریت که از شیشه های تخت محسوب می شوند در روش تولید آن هاست.
لازم به ذکر است که مقاومت در برابر ضربه و شکستگی در شیشه های سکوریت ٥ برابر بیشتر از شیشه فلوت است؛ به طوری که احتمال آسیب رسیدن به افراد پس از شکستن شیشه سکوریت بسیار پایین است. چراکه این شیشه در هنگام شکسته شدن به تکه های ریز و مربعی شکل تبدیل می شود که لبه تیزی ندارند و کاملا صیقل داده شده هستند. بنابراین زمانی که بحث ایمنی در میان است، شیشه سکوریت عملکرد بهتری نسبت به شیشه فلوت دارد.

اختلاف اصلی در روش ساخت شیشه فلوت و سکوریت

مزایای شیشه سکوریت نسبت به شیشه فلوت

  • استحکام و امنیت بالاتر
  • مقاومت بهتر و بیشتر
  • تبدیل شدن به تکه های کوچک و غیر برنده در صورت بروز شکستگی
  • عایق حرارتی بهتر
  • کاربرد در صنعت خودروسازی
  • قابل استفاده در مکان های حساس مانند استخرها، درب ساختمان و شیشه مقابل بخاری و شومینه

اگر شما هم قصد خرید این نوع شیشه ها را دارید، می توانید با کارشناسان ما در گروه صنعتی ساز و کار تماس بگیرید تا با اطلاع از آخرین قیمت شیشه، بهترین و مقرون به صرفه ترین کالا را تهیه نمایید. قیمت شیشه سکوریت، شیشه لمینت، شیشه سندبلاست و ... همگی در سایت برای شما درج شده اند. 

نظرات خود را با ما در میان بگذارید