میزان عبور نور از شیشه مشجر

شیشه یکی از پر کاربرد ترین محصولات در صنعت ساخت و ساز می باشد، استفاده از شیشه در نمای خارجی و دکوراسیون داخلی سبب شده بیشتر به این محصول توجه شود، روشنایی یکی از مباحث مهم در معماری است و در اکثر این سبک های نور و تامین روشنایی توسط شیشه ها رعایت می شود. شیشه مشجر در واقع از نظر مکانیکی مقاومت کمتری نسبت به شیشه عمومی دارد، این نوع شیشه همان نوع طرح دار است که بیشتر برای ایجاد محیطی خاص که خارج از دید می باشد از آن استفاده می شود، این شیشه ها در انواع طرح ها تولید و عرضه می شوند. این شیشه بیشتر برای قسمت هایی کار می شود که می خواهند نور وارد محیط شود اما داخل محیط دیده نشود این به این منظور است که نور به طور نسبتا کاملی از شیشه عبور می کند.

کاربردهای شیشه مشجر

از کاربردهای شیشه مشجر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرویس های بهداشتی
  • نمای خارجی ساختمان
  • گلخانه ها
  • پارتیشن بندی فضا
  • اجرا دکوراسیون و تزئینات داخلی

به طور کلی این شیشه ها در همه مکان ها قابل استفاده هستند و در انواع طرح و رنگ وجود دارند.

کاربردهای شیشه مشجر

تاثیر ساختار شیشه مشجر بر میزان عبور نور از آن

ساختار شیشه مشجر به این گونه می باشد که ماده مذاب شیشه از بین غلطک های فلزی عبور کرده و ایجاد طرح می کند، غلطک ها از جنس فولاد ضخیم می باشند که می تواند هر طرحی را روی یک یا دو سطح شیشه پیاده کند، با توجه به ساختاری که این شیشه ها دارند می توان دریافت که فضای داخلی خانه را کوچک می کنند و دید به بیرون کاملا از بین می رود. شیشه مشجر قابلیت آن را ندارد که آنسوی خود را نشان دهد زیرا نور را به صورت نامنظم عبور داده و همین امر سبب می شود طرف دیگر شیشه مشخص نشود.
عبور نور از شیشه های مشجر به ضخامت آن نیز بستگی دارد از آن جایی که این شیشه ها در ضخامت های 4 الی 10 میلیمتری تولید می شوند می توان گفت عبور نور از آن ها نیز متفاوت است. همانطور که در بالا نیز به این نکته اشاره شد، شیشه های مشجر دارای طرح و ناهمواری در یک یا دو طرف هستند که برای این کار از غلطک های نقش دار یک رو یا دو رو استفاده می کنند و همین موضوع سبب شکست نور می شود، هنگامی که نور از یک محیط با چگالی کم به محیطی با چگالی بیشتر وارد شود یا بالعکس، نور توانایی حفظ سرعت خود را ندارد و همین امر موجب شکسته شدن نور می شود. پدیده شکست نور یک اتفاق مهم است که می تواند توانایی دیدن اجسام را تحت تاثیر قرار دهد، شکست نور خود دارای شدت متفاوتی است که این شدت به تغییرات سرعت و زاویه برخورد نور با اجسام بستگی دارد، برای مثال اگر جنس شیشه ای که نور به آن وارد می شود و میزان سرعت نور بالا رود شکست یا خم شدگی نور بیشتر می شود. در اینجا بد نیست شما در خصوص چگالی شیشه نیز مطالعه داشته باشید. 
شیشه مشجر در طرح های شیشه گلدار، برفی، کریزیت، برگ بیدی، ذره بینی، سیمی، بازوبندی و ... می باشد که هر کدام از آن ها در ضخامت های متفاوتی تولید می شوند. شیشه مشجر در طرح های مختلف را می توانید از سازوکار تهیه نمایید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید