روش شکستن شیشه ضد گلوله

شیشه ضدگلوله نوعی شیشه است که در برابر ضربه گلوله مقاومت بسیار بالایی دارد. این شیشه‌ها از چند لایه شیشه با ضخامت‌های متفاوت تشکیل شده‌اند که با استفاده از یک لایه چسب ویژه به نام PVB به هم متصل می‌شوند. PVB دارای چسبندگی بالایی است و باعث می‌شود لایه‌های شیشه در کنار هم نگه داشته شوند. هنگامی که شیشه ضدگلوله در معرض ضربه قرار می‌گیرد، بجای شکستن و پاشیده شدن، در بافت خود خرد می‌شود و به صورت ذرات ریز درمی‌آید. این ویژگی باعث شده تا از این شیشه‌ها به طور گسترده در مکان‌هایی که نیاز به امنیت بالا دارند مانند بانک‌ها، زندان‌ها و ساختمان‌های دولتی استفاده شود.

چگونه می توان شیشه ضد گلوله را شکست

شیشه های ضدگلوله، ضخامت های متفاوتی دارند و بسته به ضخامت آنها ضربه ای که می تواند آن را بشکند، متفاوت است. در بهترین نوع آن گلوله ی تفنگ نیز قادر به رد شدن نمی باشد و شیشه آن را در بافت خود نگه می دارد. روند تولید شیشه های ضد گلوله مانند شیشه های لمینت است، این شیشه ها چندلایه درست می شوند و برای افزایش مقاومت آنها از مواد پی وی بی استفاده می شود. ضخامت این شیشه ها حدود 70 تا 75 میلی متر است.
شکستن شیشه ضد گلوله بدین صورت است که گلوله و یا فشار بسیار زیادی که به گلوله وارد می شود، باعث ضربه خوردن و شکستن دو لایه شیشه می شود اما لایه ی میانی آن به حدی مقاوم و در هم تنیده است که از فروپاشی شیشه جلوگیری می کند. امروزه امنیت در بسیاری از مکان ها، امری بسیار مهم است. برای همین اگر انواع شیشه های ضدگلوله نبودند، می بایست از متریال شیشه در بسیاری از جاها استفاده نکرد. اما این نوع شیشه به خوبی توانسته آزمون های مقاومت را انجام دهد. البته نوعی از شیشه های ضدگلوله وجود دارد که از یک طرف می توان طرف مقابل را مورد حمله قرار داد.

 

روش شکستن شیشه ضد گلوله

شکستن شیشه با تفنگ بادی

شیشه‌های ضدگلوله در برابر گلوله‌های تفنگ‌های معمولی مقاومت بالایی دارند، اما شکستن آن‌ها با تفنگ‌های بادی پر قدرت امکان‌پذیر است. تفنگ‌های بادی دارای سرعت و انرژی ضربه بسیار بیشتری نسبت به تفنگ‌های معمولی هستند. در تفنگ‌های بادی، هوا یا گاز با فشار زیادی درون لوله تفنگ پمپ می‌شود و گلوله را با سرعت بسیار بالایی به سمت هدف پرتاب می‌کند. سرعت و انرژی ضربه بالای گلوله تفنگ بادی می‌تواند موجب ترک برداشتن و در نهایت شکستن شیشه ضدگلوله شود. البته نوع شیشه ضدگلوله و ضخامت لایه‌های آن در میزان مقاومتش در برابر تفنگ بادی موثر است.

بنابراین با وجود مقاومت بالای شیشه‌های ضدگلوله، شکستن آن‌ها با تفنگ‌های بادی با قدرت بالا امکان‌پذیر است. البته این کار نیازمند قدرت و تکنیک بالایی است.

روش شکستن شیشه ضد گلوله

آیا چیزی از خودکشی شیشه می دانید؟

در بسیاری مواقع، شیشه ها بدون هیچ دلیل می شکنند. البته برای این فروپاشی دلایل زیادی مانند از دست دادن کارایی در طول زمان وجود دارد. به این اتفاق برای شیشه ها، خودکشی شیشه می گویند. برای همین در مواقعی که از شیشه ها در جاهای حساس مانند سقف و ... استفاده می شود، از انواع شیشه ضد گلوله استفاده می شود تا درصورت اتفاق افتادن این حادثه تلفات زیادی برای افراد حاضر در محیط نداشته باشد.
گاهی ما به شکستن شیشه ضد گلوله نیاز داریم. مثلا زمانی که جایی گیر کرده ایم یا خدایی نکرده ماشین غرق شده و ما می خواهیم با شکستن شیشه خود را نجات دهیم. باید بدانید که شیشه های ماشین مقاومت بالایی دارند. البته در خودروهای عمومی روش شکستن شیشه را با گذاشتن چکش در جاهای مشخص توضیح داده اند. اما در حالت کلی برای شکستن شیشه های نشکن، سعی کنید فشار نقطه ای با اشیای تیز به شیشه وارد کنید، یا تغییر دمای ناگهانی در بافت شیشه ایجاد کنید. بهترین نقطه برای شکستن شیشه های مقاوم مانند شیشه ضد گلوله، لبه های آن است. به لبه ها فشار زیادی وارد کنید.
همانطور که می دانید مقاومت شیشه ها در برخی فضاهای خاص مانند مکان های امنیتی و فروشگاهی، از اهمیت زیادی برخوردار است برای همین شیشه های ضدگلوله نسل موفقی از شیشه ها برای این فضاها می باشند. در صورت نیاز به انواع مختلف شیشه و برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران ما در تماس باشید.

نظرات خود را با ما در میان بگذارید