شیشه ضد گلوله چگونه ساخته می شود

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که شیشه ضد گلوله چگونه ساخته می شود ؟ یا از چه زمان این نوع شیشه‌ها روانه بازار شدند؟ برای دریافت پاسخ سوالات خود ادامه مطلب را از دست ندهید. شیشه مقاوم در برابر گلوله که معمولا با نام شیشه ضد گلوله شناخته می‌شود، در برابر هر گلوله‌ای مقاوم نیست؛ به گونه‌ای که ضخامت استاندارد این شیشه‌ها نمی‌تواند تا حد زیادی در برابر گلوله‌های مختلف مقاومت کند. این نوع شیشه‌ها در واقع از یک سری لایه‌های شیشه‌ای ساخته می‌شوند که شامل مواد شفاف‌تری است.

چگونه شیشه ضد گلوله بسازیم ؟

اکنون قصد داریم یاد بگیریم که شیشه ضد گلوله چگونه ساخته می شود؟ برای این کار ابتدا باید صفحات شیشه‌ای را به ابعاد مورد نظر برش دهیم. شیشه‌های حرارتی ترکیب مشابهی با شیشه‌های معمولی دارند با این تفاوت که شیشه‌های حرارتی به دلیل حرارت دیدن بسیار مقاوم شده‌اند. این نوع شیشه بسیار محکم و مقاوم است و باعث می‌شود که نوک گلوله هنگام برخورد با شیشه صاف (تخت) شود.
پس از این که شیشه‌ها را برش دادید، سطح آن‌ها را با پلاستیک بپوشانید. البته، این لایه از پلاستیک مقاومت کمی در برابر ضرب گلوله دارد و اصولاً به عنوان پایه‌ای برای قرارگیری رزن اپوکسی به کار می‌رود. صفحات پلی‌کربنات را نیز مانند مرحله اول به شکل ورقه‌های شیشه‌ای دربیاورید. این ورقه‌ها معمولا از مواد خاصی با نام‌های تجاری سیرولن، آرمورمکس، لگزان، توفاک و ماکروکلیر ساخته می‌شوند. این ورقه‌ها به اندازه شیشه سخت نیستند، بلکه فقط مقاومت شیشه را برای اصابت یک گلوله تامین می‌کند.

شیشه ضد گلوله چگونه ساخته می شود
کم‌کم داریم به پاسخ این‌که شیشه ضد گلوله چگونه ساخته می شود، می‌رسیم. اکنون صفحات شیشه‌های برش‌ داده شده را با صفحات پلی‌کربنات به طور یکی در میان به هم بچسبانید. برای چسباندن بهتر است از مقداری وینیل‌اتیلن یا پلی‌اورتان استفاده کنید. صفحات را به گونه‌ای به هم بچسبانید که ضخامت آن‌ها حدود 3 اینچ (8 سانتی‌متر) شود. این حداکثر ضخامتی است که شیشه‌های ضد گلوله دارند و در خودروهای ضد گلوله دیپلمات استفاده می‌شوند. اما، استاندارد تعریف‌شده این شیشه‌ها برای ادوات نظامی 4 الی 5 اینچ است.

آیا شیشه‌های ضد گلوله واقعا ضد گلوله هستند؟

اکنون که فهمیدید شیشه ضد گلوله چگونه ساخته می شود، ممکن است از خود بپرسید که آیا واقعا این شیشه‌ها ضد گلوله هستند؟ بله! این شیشه‌ها می‌توانند کاملا ضد گلوله باشند. بدیهی است که میزان مقاومت آن‌ها در برابر گلوله بستگی به کیفیت ساختشان دارد. برای مثال، اگر تولیدکنندگان از مواد نامرغوبی برای تولید این شیشه‌ها استفاده کنند، ممکن است هرگز کارساز نباشند. همچنین، این ضخامت شیشه است که مقاومت آن را در برابر اصابت گلوله بالا می‌برد.

شیشه ضد گلوله چگونه ساخته می شود

تولید شیشه ضدگلوله چگونه انجام می شود

مراحل تولید شیشه ضد گلوله عموما به شرح زیر است:

  • تهیه مواد اولیه: مواد اولیه شیشه ضد گلوله شامل شیشه معمولی با کیفیت بالا  و لایه‌های متعدد از مواد مختلف نظیر پلی‌کربنات، پلی‌وینیل بوتیرال (PVB) و پلی‌اورتان است.
  • برش و تمیزکاری شیشه: شیشه معمولی برش می‌شود و به ابعاد مورد نیاز برای شیشه ضد گلوله تمیز می‌شود.
  • ایجاد لایه‌های ویژه: لایه‌های پلی‌کربنات، پلی‌وینیل بوتیرال و پلی‌اورتان بین لایه‌های شیشه قرار می‌گیرند. این لایه‌ها توانایی انتقال ضربه را به شیشه می‌دهند و جلوگیری از شکستن آن در برابر ضربه‌های شدید انجام می‌شود.
  • چسباندن لایه‌ها: لایه‌های مختلف بین شیشه چسبانده می‌شوند تا شیشه ضد گلوله حاصل شود.
  • فشار دادن و گرم کردن: شیشه‌ها با هم فشرده می‌شوند و تحت حرارت قرار می‌گیرند تا لایه‌ها به شیشه چسبیده شوند و اتصال محکمی بین آن ها ایجاد شود.
  • سخت‌شدن: شیشه در این مرحله تحت عملیات سخت‌شدن قرار می‌گیرد تا قدرت مقاومت بالایی داشته باشد.
  • برش و شکل‌دهی نهایی: شیشه به ابعاد و شکل‌های نهایی برش می‌شود تا برای استفاده در محل مورد نظر آماده شود.

استفاده از لایه‌های متعدد و فرآیندهای تکنولوژیکی پیچیده، شیشه ضد گلوله را مقاومت بالایی به خصوص در برابر ضربه‌ها و ایجاد ایمنی بیشتر در مقابل تهدیدات گلوله‌آور می‌کند، به طور کلی فرایند تولید شیشه ضد گلوله به صورت شیشه های چند لایه همان شیشه‌های لمینت است که برای افزایش کارایی و مقاومت بالای شیشه در بین شیشه‌های لمینت از PVB استفاده می‌شود که به دلیل وجود فاصله بین لایه‌های شیشه، این شیشه ها به‌عنوان عایق صوتی و عایق حرارتی نیز عمل می کنند.

تولید شیشه ضدگلوله چگونه انجام می شود

شیشه ضد گلوله چگونه عمل می‌کند؟

این شیشه‌ها برای مقاومت در برابر چندین شوک (موج گلوله) ساخته شده‌اند؛ به گونه‌ای که با برخورد گلوله به اولین لایه شیشه، نوک گلوله صاف شده و قدرت زیادی را از دست می‌دهد. سپس، لایه‌های پلی‌کربنات قدرت گلوله را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد و این‌گونه گلوله جذب شیشه می‌شود. طول هر گلوله معمولا 2 الی 3 سانتی‌متر است، بنابراین نمی‌تواند از یک شیشه 8 سانتی‌متری که از چندین لایه قدرتمند ساخته شده عبور کند. البته اکنون که فهمیدید شیشه ضد گلوله چگونه ساخته می شود بهتر موضوع را درک می‌کنید.

شیشه ضد گلوله چگونه ساخته می شود

شیشه ضد گلوله چه نوع فشنگ‌هایی را می‌تواند دفع کند؟

فشنگ‌های مختلفی در دنیا وجود دارند، اما شیشه‌های ضد گلوله تنها می‌توانند برخی از آن‌ها را متوقف کنند. همانطور که شرکت‌های شیشه‌سازی در حال ساخت شیشه‌های ضد گلوله هستند، شرکت‌های اسلحه‌سازی نیز بیکار ننشسته و متقابلا گلوله‌های خود را تقویت می‌کنند. به طور کلی، شتاب گلوله در شکستن این نوع شیشه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. هرچه شتاب گلوله بیشتر باشد، به طبع قدرت تخریب آن نیز بیشتر است. بنابراین میزان مقاومت شیشه‌ها در برابر گلوله رابطه مستقیمی با میزان شتاب فشنگ‌ها دارد.
در این مطلب پاسخ به این سوال را که شیشه ضد گلوله چگونه ساخته می شود را دادیم. شیشه‌های ضد گلوله در بسیاری از فضاهای امنیتی به ویژه خودروهای دیپلمات استفاده می‌شود. به یاد داشته باشید که این شیشه‌ها به طور صددرصدی قادر به دفع گلوله نیستند و در برخی از مواقع ممکن است شتاب گلوله به قدری بالا باشد که شیشه‌ها توانایی متوقف کردن آن را نداشته باشند.

شیشه ضد گلوله چه نوع فشنگ‌هایی را می‌تواند دفع کند؟

شیشه سکوریت سندبلاست کامل

به طور کلی اگر بخواهیم سندبلاست را کمی جزیی تر معرفی کنیم لازم است بگوییم در فرآیند سندبلاست شیشه را آغشته به چسب کرده و با پاشیدن سریع شن بر روی این نقاط امکان ایجاد تصاویر به وجود می آید. در ابتدا این کار به زیبایی نمای شیشه می افزاید و در مرحله بعد به پوشاندن شیشه کمک می کند. حال این روزها دستگاه هایی وجود دارند که می توانند سند بلاست را بر روی شیشه سکوریت حک کنند. شما می توانید به کمک سند بلاست یک بخش هایی از شیشه سکوریت را مات کرده و به همین طریق طرح های مختلفی را بر روی شیشه پیاده کنید. البته می توانید از همین طریق تمام شیشه را نیز مات کنید.

به احتمال خیلی قوی در راهروها و یا بر روی شیشه های ورودی طرح های راه راه و یا خطوط موازی دیده اید. طرح های سندبلاست امکان رنگی بودن را نیز دارند. در هر محیطی متناسب با کاربری آن محیط طرح های مختلفی را می توان اجرا کرد. به عنوان مثال در شرکت ها بر روی شیشه ها به کمک سندبلاست لوگو شرکت را اجرا می کنند. و یا در بخش های مختلف کافه ها و یا منازل از طرح های فانتزی تر و یا طرح های هنری برای افزایش زیبایی فضا بهره می برند. 

نظرات خود را با ما در میان بگذارید

سوالات متداول شیشه ضد گلوله چگونه ساخته می شود

چرا برای تولید شیشه ضد گلوله لایه میانی از جنس طلق یا پلاستیک شفاف PVB است؟

استفاده از لایه میانی از جنس طلق یا پلاستیک شفاف با نام تجاری PVB (پلی‌وینیل بوتیرال) در تولید شیشه ضد گلوله دلایل متعددی دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

انتقال ضربه: لایه PVB دارای خواص جذب و توزیع انرژی ضربه است. این لایه قادر به انتقال ضربه از سطح شیشه به طرف دیگری از شیشه است و از ایجاد ترک و شکستن شیشه در برابر ضربه‌های شدید جلوگیری می‌کند.

اتصال محکم: لایه PVB با شیشه به‌خوبی چسبیده و اتصال محکمی را بین لایه‌ها ایجاد می‌کند. این ویژگی موجب افزایش مقاومت شیشه ضد گلوله می‌شود.

ایمنی: استفاده از لایه PVB در شیشه ضد گلوله باعث افزایش ایمنی محصول می‌شود. زمانی که شیشه تحت ضربه‌ای قرار می‌گیرد و شکسته شود، لایه PVB باعث می‌شود که تکه‌های شیشه تبدیل به قطعات کوچکتر شوند و به اندازه‌ی کمتری به افراد صدمه برسانند.

عدم تاریک شدن تصویر: استفاده از لایه PVB تاثیر کمتری روی شفافیت و وضوح تصویر نسبت به سایر مواد می‌گذارد و مانع از تاریک شدن تصویر شیشه می‌شود.

مقاومت در برابر UV: لایه PVB دارای خاصیت مقاومت در برابر پرتوهای مضر فرابنفش (UV) است که مانع از زوال شیشه و تغییر رنگ آن می‌شود.

استفاده از لایه میانی PVB در تولید شیشه ضد گلوله باعث ارتقاء کیفیت و ایمنی این نوع شیشه می‌شود و از آنجایی که برای کاربردهای امنیتی و حفاظتی به کار می‌رود، این ویژگی‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است

چرا ضخامت لایه میانی پلی کربنات برای تولید شیشه ضد گلوله مستحکم تر اهمیت دارد؟

ضخامت لایه میانی پلی‌کربنات در تولید شیشه ضد گلوله اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا به تعیین میزان مقاومت و عملکرد این نوع شیشه در برابر تهدیدات و ضربه‌های شدید کمک می‌کند. عوامل زیر توضیح می‌دهند چرا ضخامت لایه میانی پلی‌کربنات اهمیت بالایی دارد:

توزیع انرژی ضربه: ضخامت لایه میانی پلی‌کربنات تعیین کننده توزیع انرژی ضربه است. هنگامی که شیشه ضد گلوله تحت ضربه‌ای قرار می‌گیرد، لایه پلی‌کربنات توانایی جذب انرژی ضربه و توزیع آن به سطح شیشه را دارد. 

حفاظت از لایه‌های دیگر: ضخامت مناسب لایه پلی‌کربنات به حفاظت از لایه‌های دیگر نیز کمک می‌کند. در صورتی که لایه پلی‌کربنات ضخیم نباشد، ضربه ممکن است لایه‌های دیگر را نیز تحت فشار قرار دهد و این موجب ضعف کلی ساختار شیشه ضد گلوله شود.

ایمنی و استحکام: ضخامت لایه میانی پلی‌کربنات به ایمنی و استحکام شیشه ضد گلوله کمک می‌کند. لایه پلی‌کربنات مستحکم ترین لایه در ساختار شیشه ضد گلوله است و باعث می‌شود که شیشه بتواند در برابر ضربه‌ها و حملات مقاومت کند و افراد و محتویات را از خطرات مختلف حفاظت کند.

به طور کلی ضخامت مناسب لایه میانی پلی‌کربنات به ارتقاء کیفیت و کارایی شیشه ضد گلوله کمک می‌کند و در افزایش قدرت مقاومت و ایمنی آن نقش حیاتی دارد

برای تولید شیشه ضد گلوله چگونه لایه‌های مختلف به‌هم چسبانده می‌شوند؟

برای تولید شیشه ضد گلوله لایه‌های چسبانده شده به هم تحت حرارت قرار می‌گیرند به این صورت که در دمای بالاتر از ۱۵۰ درجه سانتیگراد و فشار ۱۳ تا ۱۴ برابر بیشتر از فشار معمولی جو به هم چسبانده می شوند. مشکل اصلی این فرآیند در این است که هوا در بین لایه های شیشه و پلاستیک گیر نکند. در حقیقت معمولا تمامی مراحل ساخت شیشه‌های ضد گلوله را در خلا انجام می‌دهند، چون در غیر اینصورت احتمال آن وجود دارد که هوا در بین شیشه‌ها نفوذ کند و اگر این اتفاق بیفتد، تاثیرات منفی زیادی را در مقاومت شیشه‌های ضدگلوله می‌گذارد.